לבני: "לא מוטרדת מהאפשרות שיעצרו אותי על פשעי מלחמה; מוכנה לעמוד בפני בתי משפט בכל העולם"

יו"ר קדימה ל"ליידי גלובס": "החובה שלי היא לנסות ולמנוע מחיילי וקציני צה"ל לעמוד בבתי משפט - ולאפשר להם להגיע לכל מקום בעולם. אני מוכנה להתמודד עם כל העולם ובן דודו בשאלה האם עופרת יצוקה היתה מבצע מוסרי או לא" ■ על שאול מופז: "ברמה האישית אני לא מתכוונת להתעסק במי חותר נגדי. זה יוריד אותי"

לפני כשבועיים טסה ציפי לבני, יו"ר מפלגת קדימה, למרוקו לכנס של מכון המחקר המקומי, שמנוהל על ידי בנו של שר החוץ ונחשב לזרוע הבינלאומית של הממשל. את פניה קיבלו גלי הפגנות ומחאה, בשל חלקה ב"עופרת יצוקה" כשרת החוץ. המפלגה האיסלמית וארגוני זכויות האדם במרוקו קראו לעצור את לבני בעוון פשעי מלחמה מיד עם נחיתתה, ואף איימו לפגוע בה. תחת אבטחה כבדה, שכללה 20 מאבטחים, 10 כלי רכב משוריינים ושומרת ראש אחת - לבני הגיעה לטנג'יר וזכתה ליחס של ראש מדינה. איום המעצר בגין פשעי מלחמה, שהפך כמעט שגרה עבור בכירים ישראלים וקציני צבא בשירות פעיל ובמילואים, הגיע גם לפתחה של יו"ר האופוזיציה.

- ברוכה הבאה למועדון האקסקלוסיבי.

"תראה, קיבלתי כמה החלטות חשובות בזמן הממשלה הקודמת, וביניהן היציאה למבצע עופרת יצוקה שהייתה מוצדקת אחרי שישראל גילתה איפוק הרבה שנים ואחרי שעזבנו את עזה. מרגע קבלת ההחלטה הנכונה, אני מוכנה להתמודד עם כל העולם ובן דודו בשאלה האם זה מוסרי או לא מוסרי, נכון או לא נכון. אני מוכנה להתמודד גם עם מעצר על פשעי מלחמה.

"הייתי באירוע על יחסי ישראל בריטניה ואמרתי שם שאם שני ההורים שלי עמדו בפני בית משפט בריטי וזה מה שנדרש כדי להביא להקמתה של מדינת ישראל, אז אני מוכנה לעמוד בפני בתי משפט בכל מקום. זה אמיתי לגמרי. אני מאוד לא מוטרדת ואני מוכנה לכל דבר בכל מדינה בעולם. זה בכלל לא מהווה שיקול בשבילי אם אני נוסעת או לא. זה קרה לי בעבר, כשהייתי שרת חוץ והייתי בדרך לשוודיה. עזוב, זה לא יכול להיות שיקול בקבלת ההחלטות, לא על המבצע ולא בשאלה אם לטוס או לא. אין פה קואליציה או אופוזיציה, אני אלך לומר את זה בכל מקום בעולם".

- גם אם המבצע היה הכרחי, ייתכן והפעולות שננקטו בו היו מוגזמות?

"החובה שלי היא לנסות ולמנוע מחיילי וקציני צה"ל את הדבר הזה, ואני מוכנה לעמוד במקום כל אחד מהם בפני משפט. חלק מהתפקיד שלי היום הוא לאפשר להם להגיע לכל מקום בעולם ללא חשש. אני חושבת שדו"ח גולדסטון הגיע ממועצה חד צדדית, והוא יוצא מתוך קונספט שלם של מצור וכיבוש. במאבק של העולם החופשי נגד הגורמים הקיצוניים צריך לנקוט גם בצעדים כאלה. הכיבוש הישראלי ברצועה נפסק. לא מקובל עליי הסיפור הזה שששמים בחבילה אחת חיילים וטרוריסטים. בכל מקום יש הבחנה בין רצח להריגה בשוגג, וזה הבדל מהותי ומוסרי. במקביל, צה"ל צריך לבדוק את עצמו בכל מקום שבו יש הערכה שהייתה חריגה מהכללים המוסריים והערכיים. בוודאי שצריך לבדוק, אבל לא יכול להיות שמבקרים את עצם הפעולה מבלי לראות את הסיבות".

- אנטישמיות?

"אני לא מבקשת שהעולם לא יבקר את ישראל, רק שהביקורת תהיה עניינית. באירופה אפשר לשמוע קולות, שהשואה הייתה הבסיס להקמת ישראל, ואולי זו הייתה טעות, כי מי שמשלם על זה הם הפלסטינים. זה תהליך בעייתי, שחייבים לתת לו מענה".

- שאול מופז עשה לך תרגיל, עקף אותך משמאל וזכה ללא מעט כותרות. מה את חושבת על התוכנית שלו?

"העולם מקפיד לא לדבר עם החמאס והתפקיד של כל ישראלי הוא לשמר את הקהילה הבינלאומית. כל אמירה שממנה משתמע שאפשר להקל בתנאים או לדבר איתם, פוגעת באינטרסים של ישראל. מדובר בארגון שהוא לא רק ארגון טרור, אלא יש לו אידיאולוגיה איסלמית קיצונית, שלא מאפשרת לו להכיר במדינת ישראל. לא לדבר עם חמאס זה לא כדי להעניש אותם, אלא כי איתם זה סכסוך דתי שאי אפשר לפתור אותו.

ציפי לבני / צלם: שי יחזקאל

"יש בזה היגיון מכונן, ומאוד חשוב לשמור על החמאס מחוץ למגרש הלגיטימיות, אפילו אם אתה נורא רוצה להיות יו"ר מפלגה. זה מעל ומעבר למגרש הפוליטי. לא מעניינות אותי הטקטיקות הפוליטיות של כל מיני פוליטיקאים. ברמה האישית אני לא מתכוונת להתעסק במי חותר נגדי. זה יוריד אותי למגרש שאולי יש כאלה שרוצים לראות אותי שם, אבל אין לי כוונה להיות שם. אני מסרבת להיות מוטרדת. זכותי".

- הבעיה היא שאדם כמו שאול מופז יכול למנוע בעדך להגיע למקום שאת רוצה להגיע אליו.

"לא, הוא לא".

הראיון המלא עם ציפי - בגיליון "ליידי גלובס" שחולק השבוע למנויי העיתון