דוח אמון
2019
הנקראות ביותר

תעש מכחישה פרסום בטורקיה שלא עומדת בתנאי פרויקט הטנק

האתר הטורקי טוען כי תעש לא סיפקה את מלוא הטנקים שהושבחו במסגרת הפרויקט עד לאוקטובר כמסוכם ■ גורם שנכח בשיחות בין ישראל לטורקיה במשלחת הרשמית בשבוע שעבר: בכירים בצבא טורקיה אמרו כי מדובר בפרויקט מוצלח שזכה לשבחים ולשביעות רצון הלקוח

רק לפני שבוע חזרה משלחת ישראלית רשמית בהובלת שר התמ"ת, בנימין (פואד) בן אליעזר מטורקיה, מביקור שהוגדר כמוצלח. נראה שהיחסים בין שתי המדינות, שלכאורה התערערו בחודשים האחרונים, חוזרים לפסים תקינים. למרות זאת, נראה שיש עדיין גורמים בטורקיה שיש להם עדיין להתסיס את האווירה בין שתי המדינות - האתר הטורקי טודיי'ס זאמאן, שוב יוצא בפרסום נגד אחת החברות הישראליות, שבארץ מוכחש מכל וכל.

הטודיי'ס זאמאן מצטט למעשה גוף תקשורת טורקי אחר, בשם Bugn Daily, שטען כי פרויקט השבחת הטנק הטורקי על-ידי התעשייה הצבאית (תעש) כשל, בכך שהטנקים על-פי הטענה לא סופקו במלואם עד לתאריך היעד שנקבע על-ידי הצדדים.

על פי הטענה המועלית בידיעה, לא כל 170 טנקי M60 טורקיים שהיו אמורים להימסר לאחר תהליך השבחה על-ידי תעש עד לאוקטובר השנה, אכן נמסרו לטורקיה. גורם שהיה במשלחת הרשמית של ישראל לטורקיה ציין כי במסגרת השיחות בכירים בצבא טורקיה אמרו כי מדובר בפרויקט מוצלח שזכה לשבחים ולשביעות רצון הלקוח.

מתע"ש נמסר כי אין כל אמת בפרסום. לדבריהם, החברה עומדת בלוחות הזמנים ובדרישות האיכות שנקבעו, לשביעות רצון הלקוח. "הפרויקט מזוהה כמוצלח ולשביעות רצון הלקוח, ובהתאם למודל פרויקט זה מדינות נוספות בעולם מתעניינות באפשרות לבצע השבחת מוצרי קרב על ידי התעשייה הצבאית", נמסר מתעש.

גורמים בתעשיות הביטחוניות בארץ טוענים בהמשך לפרסום כי האתר ידוע ומזוהה ככזה שמנהל תעמולה אנטי-ציונית כאג'נדה.

פרויקט של 690 מיליון דולר

באשר לפרויקט השבחת הטנק הטורקי, נזכיר כי מדובר בהשבחת 170 טנקים מסוג M60 שעל-פי הפרסום הטורקי נוצרו ב-1960, בעלות של 4 מיליון דולר לטנק ובסך כולל של 687.5 מיליון דולר. בתעש מסבירים כי ההשבחה הביאה את הטנק המיושן לטנק שכמעט שווה ביתרונותיו וביכולותיו לטנק המרכבה סימן 4, וכי מדובר בפרויקט כלכלי מאוד מצד הטורקים שכן רכישת טנקים חדשים ביכולות זהות הייתה עולה להם הרבה יותר.

ככל הנראה הסיבה שעומדת מאחורי פרסום הכתבה היא כעס על כך שחברה ישראלית זכתה בפרויקט ולא חברה טורקית. נטען בה בין היתר כי חלק קטן מאוד מהפרויקט בוצע על-ידי חברה טורקית בשם ASELSAN, וכי הוא "יכול היה להתבצע כולו על ידי החברה (הטורקית - מ.א.) ובעלות פחותה", כטענת הידיעה. מוזכר גם גורם בממשל הטורקי בשם ארדל סיפאהי, נציג MHP, מפלגת התנועה הלאומית הטורקית, שמצוטט באמרו כי לתע"ש לא היה ניסיון בהשבחת טנקים ולכן לא היה ראוי לתת בידיה את הפרויקט. עוד אמר, כי היה עדיף לקנות טנקים חדשים מאשר לבצע את ההשבחה.

במסגרת הפרסום נטען עוד כי הפרויקט הציל את תעש מפשיטת רגל, כי "שר האוצר הישראלי רצה ב-2001 לסגור את החברה בגלל שהיא העיקה על אוצר המדינה".

זו אינה הפעם הראשונה שאתר זה מפרסם ידיעה בעלת אופי מכפיש כנגד חברה ישראלית, שמוכחשת בארץ מכל וכל. נזכיר, למשל, כי בחודש מאי דיווח האתר כי עסקה של התעשייה האווירית לאספקת מל"טים לטורקיה בהיקף של -187 מיליון דולר נמצאת בסימן שאלה. תע"א פרסמה הכחשה מנומסת אך חד משמעית.

רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא הסיפורים הגדולים של השבוע?
נושאים נוספים בהם תוכל/י להתעדכן
נדל"ן
גלובס טק
נתוני מסחר
שוק ההון
נתח שוק
דין וחשבון
הסיפורים הגדולים של היום
מטבעות דיגיטליים
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
עקבו אחרינו ברשתות