אפריקה ישראל מודה: הרעיון ללכת להסדר חוב לא היה של לב לבייב

החברה הגיבה בביטול לבקשת מחזיקי אג"ח ט' לזמן את לבייב לעדות אישית: "עם כל הכבוד, הבקשה לא נועדה לברר סוגיה עניינית אלא דווקא להכביד ולסרבל; מחזיקי אג"ח ט' שרויים בתיאוריית קונספירציה"

לפעמים נראה כי המאבק בין אפריקה ישראל ומחזיקי אג"ח ט' חורג מגבולות העסקיים ועולה לטונים לא מקובלים, לפחות על-פי הרטוריקה בה משתמשים הצדדים.

כידוע, אפריקה ישראל נמנעה מלשלם כחצי מיליארד שקל למחזיקי אג"ח ט' ב-10 בנובמבר, ושילמה להם רק את הריבית (קצת יותר מ-5 מיליון שקל). בתגובה, מחזיקי אג"ח ט' פתחו במאבק ציבורי ומשפטי נגד אפריקה ובעל השליטה בה, לב לבייב, וביקשו לזמן את לבייב לעדות.

היום (ג') אפריקה מגיבה בחריפות לבקשת מחזיקי אג"ח ט', וטוענת כי הם שרויים בתיאוריית קונספירציה אותה טיפחו בעצמם.

"עם כל הכבוד", משיבה אפריקה למחזיקי אג"ח ט', "הבקשה לא נועדה לברר סוגיה עניינית, אמיתית, השנויה באמת במחלוקת - אלא דווקא להכביד ולסרבל".

יצויין כי מחזיקי אג"ח ט' מנסים לטרפד את הסדר החוב באפריקה וטוענים כי החברה כלל לא זקוקה להסדר חוב שכן היא מסוגלת לעמוד בהתחייבויותיה, וזאת על סמך הערכת שווי של גיזה-זינגר-אבן, אותה פסלה אפריקה.

אפריקה ישראל כתבה עוד בתגובתה כי נציגות אג"ח ט' סבורה כי "ככל שתייצר מידה גדושה יותר של סנסציה, תוסיף ותטפח את תיאוריית הקונספירציה שטוותה לעצמה ותוסיף ותיתן לה פומבי - כך תפעיל לחץ גדול יותר על החברה, ותשפר את מעמדה גם כלפי יתר מחזיקי האג"ח".

בהמשך מאשימה החברה את מחזיקי אג"ח ט' כי ניסיונם לעכב את הסדר החוב "עלול להתברר כעיכוב שנזק רב בצידו".

החברה דוחה את טענת מחזיקי אג"ח ט', שגרסו כי מהלך הסדר החוב נועד להיטיב אך ורק עם לבייב, ומסרה בתגובה כי לבייב עצמו נדרש להזרים הון למוסדיים ולבנקים וכן להגדיל את הביטחונות, כך שמתווה ההסדר הושג על חשבון הונו האישי של לבייב.

"האינטרסים של בעל השליטה לא היוו שיקול משיקולי הנהלת החברה בפנייתה למהלך הסדר החוב עם המחזיקים", מבהירה אפריקה. "הניסיון לרמוז לכך הוא ניסיון מגוחך".

בהמשך מודה אפריקה כי ההליכה להסדר חוב לא היתה רעיון של לבייב אלא של ההנהלה, בראשה עומד איזי כהן. לדברי החברה, "הנהלת החברה היא זו שפנתה לבעל השליטה וביקשה את עזרתו ותרומתו לגיבוש ההסדר המוצע עם המחזיקים".

הכדור עובר למגרש של אלשיך

מחר (ד') בבוקר יקיים בית המשפט המחוזי, בראשות השופטת ורדה אלשיך, את הדיון המרכזי בו ייקבע האם אפריקה היא חדלת פירעון או לא, החלטה שתקבע את המשך דרכו של ההסדר באפריקה.

אם תקבע אלשיך כי החברה חדלת פירעון - תכונס אסיפת מחזיקי אג"ח אחת, בה צפוי ההסדר לעבור ברוב גדול.

נזכיר כי מחזיקי אג"ח ט' מערימים קשיים על אישור מתווה ההסדר, אולם הם מהווים רק 7% מכלל מחזיקי החוב. לכן, אם תכונס אסיפה אחת של כל סדרות האג"ח לאישור ההסדר - הוא צפוי לעבור ברוב גדול.

התפתחות דרמטית תתרחש במקרה שאלשיך תחליט כי אפריקה אינה חדלת פירעון. במקרה כזה לא תהיה אסיפת מחזיקי אג"ח אחת אלא שתי אסיפות - אחת למחזיקי אג"ח ט' ואסיפה נוספת לשאר 12 סדרות האג"ח.

תרחיש כזה יעניק למחזיקי אג"ח ט' כוח רב יותר, שכן באסיפה הנפרדת לסדרה ט' לא יאושר ההסדר, ואז אפריקה תיאלץ להציע להם הסדר טוב יותר משהציעה לנציגות מחזיקי האג"ח.

במקרה שאלשיך תחליט כי אפריקה אינה חדלת פירעון ומחזיקי אג"ח ט' יזכו לקיים אסיפה נפרדת - הם יהפכו למעשה לנושה מסוג אחר, ולבייב יתמודד לא רק עם המוסדיים והבנקים, אלא גם עם מחזיקי אג"ח ט'.