תיקון? מדד אמון הצרכנים בישראל ירד בנובמבר ב-4.3 נקודות

התחזית מאוקטובר ללא שינוי: הצריכה הפרטית צפויה להמשיך לגדול גם ברבעון הראשון של 2010 ■ להורדת חוברת המדד

מדד אמון הצרכנים, הנערך על-ידי גלובס מחקרים בשיתוף קסלמן וקסלמן PwC ישראל, ירד בנובמבר ב-4.3 נקודות ל-94 נקודות (בשנת 1996החל המדד ב-100 נק'), לאחר שעלה ב-4.7 נקודות באוקטובר וירד ב-3.2 נקודות בספטמבר. נתון המגמה של המדד ירד, לראשונה מאז מארס 2009, ב-0.9 נקודות ל-95.3 נקודות.

ירידת המדד החודש נובעת בעיקר מהרעה בהערכה של הציבור את מצב המשק בהווה. הרעה מסוימת נרשמה גם בציפיות ביחס למצב הכלכלי-משקי והכלכלי-אישי בעוד חצי שנה.

אפשר שלאירועים בחו"ל, ובעיקר להמשך הגידול באבטלה בארה"ב והחשש מפני מיתון ממושך יותר באירופה, הייתה השפעה שלילית על המדד. הציבור גם העניק לאירועים אלה משקל רב יותר מאשר לנתונים החיוביים של המשק בישראל. נציין גם, כי סקר המדד החודשי הנערך על ידי מכון סמית בקרב מדגם מייצג של האוכלוסייה בישראל, נערך לפני פרוץ המשבר בדובאי.

למרות הירידה בנובמבר, ולאור העליות במדד אמון הצרכנים בחודשים קודמים, בעינה עומדת ההערכה לפיה הצריכה הפרטית צפויה לגדול ברבע הראשון של 2010. זאת לאחר שברבע השלישי של השנה נרשמה עלייה של 6.9% (קצב שנתי) בצריכה הפרטית לנפש, לאחר עלייה של 6.4% (קצב שנתי) ברבע השני של 2009.

בנובמבר גם נרשמה עלייה, זה החודש השני ברציפות, בשיעור הנכונות לרכוש מוצרים בני קיימא, לאחר שלושה חודשים של יציבות. שיעור הנכונות עלה בנובמבר ב-1.7 נ"א לרמה של 30% מכלל המשיבים, הרמה הגבוהה ביותר מאז המחצית השנייה של 2008. כמו כן, נרשמה עלייה נוספת גם בכוונות הציבור לקנות מכונית - חדשה או מ"יד שנייה" - מרמה של 12.3% מכלל המשיבים באוקטובר לרמה של 14.5% החודש.

להורדת חוברת המדד