שובה של כי"ל? מניות הדשנים מזנקות לאור סימני התאוששות

אתמול אמר מנכ"ל פוטאש כי הוא צופה שמכירות האשלג יעלו ל-50 מיליון טון בשנה הבאה מ-30 מיליון טון השנה

האם התפנית בשוק האשלג העולמי מעבר לפינה? מניות הדשנים זינקו אמש (ד') שוב בוול סטריט בהובלת פוטאש שקפצה ב-5%, כאשר מדד האגרו-כימיה עלה ב-4%. הסיבה: דברים אופטימיים שאמר מנכ"ל פוטאש, ביל דויל, בכנס של סיטי. דויל מסר כי החברה בראשה הוא עומד מרגישה התאוששות לא רק בצפון אמריקה אלא בכל העולם, וכי הוא צופה שמכירות האשלג יעלו ל-50 מיליון טון בשנה הבאה, לעומת 30 מיליון טון השנה.

כזכור, באמצע 2008 הגיעו מניות הדשנים לשיא בעקבות הביקוש הגואה לאשלג בעולם, בעוד שההיצע העולמי היה מוגבל והספיק בזמנו לכחודשיים בהתאם לרמת הביקוש דאז. אמש ציין דויל, כי הביקוש צפוי לגדול בשנה הבאה כך שהוא "יאתגר את ההיצע", מה שככל הנראה החזיר את המשקיעים לתקופת תור הזהב של מניות הדשנים באמצע 2008.

"בהתחשב במגמות הביקוש החיוביות, מחירי הגרעינים האטרקטיביים, ההוצאות הנמוכות ועלייה בביטחון הצרכנים - אין זה מפתיע שאנו רואים סימנים מוקדמים של התאוששות", אמר לארי שטרנגונר, סמנכ"ל הכספים של מוזאיק, בכנס של סיטי שנערך אמש בניו יורק. "דברים אלה נכונים בעיקר בשוק הפוספט כרגע, אך ישנה גם פעילות בשוק האשלג".

אך למרות האופטימיות מצד המנכ"לים, יש המאמינים כי צריך לחכות לעדויות אמיתיות של התאוששות ולא להתפתות להסתער על מניות הדשנים. פעיל בכיר בשוק אמר היום ל"גלובס", כי מניות הדשנים נסחרות במכפילי הרווח הגבוהים ביותר מאז 2002, מה שמעיד על כך שהן יקרות ובמידה והחברות לא יצליחו לרשום צמיחה חדה ברווחים - לא תהיה הצדקה למחירי המניות הנוכחיים.

"צריך להמתין לסימנים ממשיים של התאוששות", אמר הפעיל. "שימו לב שסוחרי האופציות מהמרים שמניות הדשנים יירדו, שכן מספר פוזיציות הלונג על התעודה המחקה UltraShort Basic Materials (סימול: SMN) זינק לכ-131 אלף, כלומר פי 67 על פוזיציות השורט הפתוחות באמצעות אופציות מכר (PUT)".