לראשונה מאז הושק: מדד המעו"ף עקף את ה-500 S&P

לאחר כ-18 שנה השיגו ביצועי המדד המוביל של הבורסה בתל אביב את אלו של מקבילו האמריקני ■ הפער בין שני המדדים עמד על 1,000 נקודות ■ ב-1992 עמד הפער בין שני המדדים על קרוב ל-300 נקודות

התשואה העודפת שהניב שוק המניות הישראלי בשנים האחרונות על פני מקבילו האמריקאי זוכה היום לגושפנקא נוספת, כשלראשונה מאז הושק מדד המעו"ף, הוא עקף ברמתו את רמת מדד ה-S&P 500 האמריקני.

מדד המעו"ף, הכולל את 25 החברות הגדולות בבורסה בת"א, חתם היום את שבוע המסחר ברמה של 1,114 נקודות, וזאת לעומת רמה של 1,109 נקודות בה נפתח יום המסחר בארה"ב. כאמור, זו הפעם הראשונה מאז הושק מדד המעו"ף, לפני קרוב ל-18 שנה, בה הוא עובר את מדד ה-S&P 500, המאגד את 500 החברות הגדולות הנסחרות בוול-סטריט.

יחד עם זאת, חשוב לציין כי מדידת הפער נעשתה לפי רמת המדד בנקודות בלבד. כלומר, המדד הישראלי נמדד במונחים שקליים, בעוד ה-S&P 500 בדולרים.

כאשר הושק מדד המעו"ף בשנת 1992, עמד הפער בין שני המדדים על קרוב ל-300 נקודות לטובת ה-S&P. הפער הלך וגדל, עד שבשיאו, בשנת 2000, הוא הגיע לרמה של כ-1,000 נקודות. הסיבה לכך היא שבאותה שנה, מלבד התפוצצות בועת ההייטק, התמודד השוק הישראלי גם עם החרפה במצב הביטחוני בעקבות תחילתה של האינתיפאדה השנייה, מה שהביא לירידות חדות במיוחד בשוק המקומי.

אולם עם יציאת השווקים מהמיתון בשנת 2003, נבלמה המגמה. החל משנת 2006 כבר התהפכו היוצרות, והפער בין שני המדדים הלך והצטמצם. השוק הישראלי הניב תשואה עודפת בשנות הגאות על פני השוק האמריקאי, וזאת כחלק ממגמה כוללת של תשואות גבוהות יותר שהניבו השווקים המתעוררים, ובהם ישראל, לעומת השווקים המפותחים.

העליות בשוק הישראלי גובו בנתוני מאקרו חזקים, שיפור במצב הביטחוני וכניסה מאסיבית של משקיעים זרים שהזרימו ביקושים למניות השונות, ובראשן מניות מגזר הכימיה והבנקים. במפולת של השנה שעברה, אמנם ספג מדד המעו"ף ירידה, אך המדד האמריקני ירד בצורה חדה יותר, מה שצמצם עוד יותר את הפער בין שני המדדים. השלב האחרון היה הראלי העולמי בשוק המניות שהחל בחודש מארס האחרון, ושוב בא לידי ביטוי בעוצמה רבה יותר בשוק המקומי.

בסופו של דבר, השיג היום המדד הישראלי ניצחון קטן ועקף, כאמור את המדד האמריקני. האם מדובר בהישג חד פעמי, או בתחילתה של מגמה? את זה, רק הזמן יאמר.