המוסדיים הצביעו נגד דחיית התשלום בסקורפיו של בני שטיינמץ

הצדדים חוזרים למשא ומתן במטרה להגיע לאישור הסדר חוב בחברת הנדל"ן עד סוף החודש ■ בתחילת ינואר נדרשת סקורפיו לשלם כ-133 מיליון שקל בגין קרן וריבית

מחזיקי האג"ח בסקורפיו, הנמצאת בשליטת בני שטיינמץ, הצביעו נגד דחיית התשלום הקרוב. כך עולה מספירת הקולות בהצבעה שנערכה בכתב ושעליה הוחלט באסיפת האג"ח האחרונה ביום שני. באסיפה פנה יו"ר החברה, דוד גרנות למשקיעים וביקש מהם להסכים לדחות את התשלום הקרוב בכדי להימנע מהערת "עסק חי" בדוחות.

אלא שעל פי הנחיות משרד האוצר לגופים המוסדיים יש נהלים לאישור קבלת החלטות בעניין הסדרי חוב, כולל אישור של ועדות השקעה, ושעון החול של סקורפיו אזל. למחרת פרסמה חברת הנדל"ן את התוצאות עם הערת "עסק חי" לאחר שסיימה את תשעת החודשים הראשונים של השנה בהפסד ענק של כרבע מיליארד שקל וגרעון של 179 מיליון שקל בהון העצמי.

סקורפיו נקלעה למשבר בעקבות חשיפה גדולה למזרח אירופה. בתחילת 2007 גייסה 516 מיליון שקל באג"ח ורכשה קרקעות בפולין, סלובקיה, רומניה, אוקראינה, בולגריה, רוסיה וצ'כיה. האג"ח נושאת ריבית שנתית של 6.25% (משולמת מדי חצי שנה, בחודשים יולי וינואר, החל משנת 2007) והקרן של איגרות החוב עומדת לפירעון בחמישה תשלומים שווים (בשנים 2010-2014).

החברה מנהלת משא ומתן עם הבנקים ועם מחזיקי האג"ח במטרה להגיע להסדר חוב. בתחילת החודש הבא היא צריכה לשלם למחזיקי האג"ח 133 מיליון שקל, אך קשה לראות כיצד תעשה זאת כשבקופתה מזומנים ושווי מזומנים בהיקף של פחות מ-100 מיליון שקל.

לפי מתווה הסדר החוב שהוצע למוסדיים מציע שטיינמץ, כנגד דחייה בהחזר חוב של כמיליארד שקל לבעלי האג"ח ולבנק הפועלים, להעביר חברת נדל"ן פרטית שבבעלותו ולשעבד נכסים כנגד אשראי נוסף בסך 60 מיליון דולר. בעלי האג"ח צפויים להמיר חלק מהחוב למניות סקורפיו שיירשמו למסחר. סקורפיו מבקשת דחייה של חמש שנים בפירעון קרן האג"ח, מינואר 2010 לינואר 2015, ובמקביל לדחות את מועדי הפירעון של האשראי הבנקאי.

את סקורפיו נדל"ן מייצגים במו"מ עורכי הדין רם כספי ופיני רובין ואת מחזיקי האג"ח מייצג עו"ד גיל אורן ממשרד יגאל ארנון. נציגות מחזיקי האג"ח מורכבת מכלל, מגדל, פסגות, ומנורה-מבטחים ורו"ח עופר כהן מסייע להם.