המגזין Money משיב: אילו מניות בנקים בארה"ב כדאי לקנות?

המגזין הפיננסי סיווג את המניות המומלצות ב-3 קטגוריות עיקריות ונוקב אפילו בשמה של קרן להשקעה סלקטיבית במניות הבנקים

מניות הבנקים בארה"ב ללא ספק נהנו מהראלי בשוקי המניות שהחל בתחילת חודש מארס. מדד מניות הבנקים הנסחרות ב-S&P 500 זינק ב-132% מחודש מארס, כאשר חלק ממניות הבנקים הגדולים כדוגמת בנק אוף אמריקה או סיטיגרופ זינקו 4 ויותר. כעת, פונה המגזין הפיננסי Money למשקיעים במטרה לענות על השאלה הבוערת מכל: אילו מניות בנקים אטרקטיביות היום לקנייה, בעיצומו של הראלי?

תחילה, המגזין מזהיר כי לא צריך למהר ולהתפתות לקנות את אותן מניות בנקים שרחוקות בעשרות אחוזים מהשיאים שרשמו ב-2007, ערב פרוץ משבר הסאב-פריים. התשובה לכך פשוטה למדי: הבעיות שהיו אז טרם הסתיימו ומי שחושב שהבנקים יחזרו לרמות הרווחיות שאפיינו את התקופה הזוהרת ההיא - עלול להתבדות.

Money מדגיש כי עדיין ישנן הלוואות מסוכנות בהיקפים של מאות מיליארדי דולרים במאזני הבנקים בארה"ב, כמו למשל הלוואות נדל"ן מסחרי בהיקף 642 מיליארד דולר שבסכנת מחיקה. "גם אם החובות הללו לא יתבררו כחובות אבודים, יכול להיות שערכן יישחק", אומר ל-Money פרדריק קאנון, אסטרטג מניות בכיר בבית ההשקעות Keefe Bruyette & Woods.

"השוק מתנהג כאילו הולכות לבוא עוד חדשות טובות", אומר בוב דול, אסטרטג השקעות ראשי בקרן ההשקעות בלקרוק. מכפיל הרווח של מניות הבנקים בארה"ב הינו 21 על הרווחים הצפויים בשנה הקרובה, לעומת מכפיל 17 בלבד על מניות ה-S&P 500. "האם מכפיל זה מוצדק?", שואלים ב-Money, ועונים: "כנראה שלא, בייחוד בהתחשב בעובדה שהרגולציה צפויה להיות הדוקה יותר".

המומלצות

אם כן, באופן כללי המגזין Money ממליץ להיזהר מהשקעה במניות הבנקים; אך כמו בכל כלל, גם כאן יש יוצאים מן הכלל. המגזין ממליץ על מספר מניות בנקים תוך שהוא מסווג אותן ב-3 קטגוריות עיקריות:

■ "מגה-בנקים": המגזין ממליץ להיזהר מבנקים גדולים כמו בנק אוף אמריקה או סיטיגרופ ומצביע על העלייה בהיקף החובות הבעייתיים במאזניהם. עם זאת, הוא מציין כי "מגה-בנק" אחר - JP מורגן - "נראה בריא בהחלט". המגזין מציין לחיוב את רכישת בר סטרנס על ידי JP מורגן במארס 2008, רכישה שסייעה לבנק להעלות את עסקי ניהול הנכסים שלו ברמה. לראיה, ברבעון השלישי צמחה חטיבה זו ב-23%. המגזין מציין עוד, כי מניית JP מורגן נסחרת במכפיל רווח עתידי של 13 בלבד.

■ בנקים קמעונאיים: בקטגוריה זו נכנסים בנקים אזוריים שאינם פעילים בפריסה לאומית. המגזין מציין כי חוסנם של הבנקים האזוריים תלוי בעיקר בחוסנו של הצרכן האמריקני ובאזורים בהם בם פעילים. כך, למשל, Money מזהיר מפני בנק Fifth Third Bancorp , שהפסדיו ברבעון השלישי העמיקו בשל הצרות בשוקי הנדל"ן במישיגן ובפלורידה. המגזין מזהיר גם מפני בנק וולס פרגו בשל חשיפתו לנכסי משכנתאות בסיכון גבוה יחסית כדוגמת ARM, למרות שהמשקיע האגדי וורן באפט בעצמו מחזיק בנתח מוולס פרגו ומאמין בבנק. במקום זאת, Money ממליץ על מניית הבנק U.S. Bancorp בשל "פעילות החיתום השמרנית שלו" שתציל אותו ממחיקות מאסיביות.

■ בנקי השקעות: ההרס שזרעה בוול סטריט קריסת ליהמן ברדרס הותיר אחריו רק 2 בנקי השקעות: גולדמן זאקס (אשר גם בו השקיע באפט) ומורגן סטנלי . 2 הבנקים האלה "חזקים מספיק כדי להחזיר באחרונה את כספי הסיוע של הממשל ושניהם ייהנו עכשיו מהגאות בשוקי המניות ומפעילות המיזוגים והרכישות המתעוררת", מסביר המגזין. Money מביא גם מדבריו של אנליסט ב-UBS אשר טוען כי מניית גולדמן זאקס עדיפה, שכן הוא לא נאלץ לחתוך באופן אגרסיבי את חלוקת הדיבידנדים בניגוד לבנקים האחרים.

"אם אתם מעדיפים להשקיע דרך קרן", מייעץ המגזין, "כדאי לכם להתמקד בקרן סלקטיבית, כמו למשל T. Rowe Price Financial Services (סימול: PRISX)".