המשבר פגע בקרן פרס נובל; יתכן שסכום הזכייה יופחת ב-2010

מייקל סוהלמן, מנהל קרן נובל: "ייתכן שבעתיד ניאלץ להקטין את סכום הפרס" ■ "צלחנו את הסערה, אבל נכנסו לנו קצת מים לספינה"

ייתכן שבגלל המשבר הפיננסי העולמי תיאלץ קרן נובל להקטין את סכום הכסף שהיא מעניקה לזוכי הפרס היוקרתי. כך אמר מנהל הקרן אתמול (שבת).

השנה תעניק הקרן 10 מיליון קרונה שבדית (1.5 מיליון דולר) לכל זוכה בפרס, כפי שעשתה כמעט בכל עשר השנים האחרונות, אך ייתכן שההאטה הכלכלית תפגע במשאבים לתשלום פרסים עתידיים.

"ייתכן שבעתיד ניאלץ להקטין את סכום הפרס", אמר מייקל סוהלמן, מנהל קרן נובל, בתדריך לעיתונאים. "צלחנו את הסערה, אבל נכנסו לנו קצת מים לספינה". סוהלמן אמר שהשווי של נכסי הקרן התאושש מעט ב-2009, לאחר התכווצות של קרוב ל-20% ב-2008, עקב המשבר.

פרסי נובל למדעים ולשלום מוענקים בהתאם לצוואתו של אלפרד נובל, המיליארדר שהמציא את הדינמיט במאה ה-19. הענקת הפרסים החלה ב-1901. התנאי שהציב נובל היה ש-31 מיליון הקרונה (4.5 מיליון דולר) יושקעו בניירות ערך סולידיים, שההכנסה מהם תחולק מדי שנה לזוכים בפרס.

בסוף דצמבר 2008 עמד שווי ההון המושקע על 2.8 מיליארד קרונה (407.2 מיליון דולר). סך עלותם של פרסי נובל השנה - 120 מיליון קרונה (17.5 מיליון דולר) - מכסה הכל: החל ממענקי המזומנים לחתני הפרס, וכלה בנשף המפואר בשטוקהולם והטקס באוסלו, שבו יוענק פרס נובל לשלום לנשיא ארה"ב ברק אובמה. לפי נתונים המופיעים באתר האינטרנט של הקרן, מאז 1950 גדלו סכומי הפרס מדי שנה. במהלך מלחמות העולם הראשונה והשנייה לא הוענקו פרסים.