הממשלה אישרה כספי 2 משכורות לעובדי תעש בסך 120 מיליון שקל

זאת לאחר שבחודש שעבר עיכבה המדינה את תשלום משכורות אוקטובר ■ הממשלה נתנה אולטימטום של 60 יום להסדר הפרטה ■ ראשי תעש: החלטת הממשלה תזרז את הליכי המו"מ לביצוע תוכנית ההבראה וההפרטה של החברה

הממשלה אישרה היום העברת 120 מיליון שקל לתעשייה הצבאית בגין משכורות נובמבר דצמבר. זאת, לאחר שבחודש שעבר לא העבירה המדינה את כספי המשכורות של תעש והעובדים הפגינו כנגד האוצר. גם יו"ר ההסתדרות הצטרף למאבקם של עובדי תעש ושיחרר לכיוון האוצר איומי על סכסוך עבודה כולל במשק. כעת, הממשלה הודיעה מראש כי הכספים יועמדו בזמן, אולם עם זאת הבהיר האוצר כי זו ההלוואה האחרונה שתיתנן לתעש, והעמיד גם אולטימטום, ולפיו על תעש להגיע עם האוצר להסכמות בנוגע למתווה הפרטת החברה בתוך 60 יום.

כל המהלך הזה נעשה במסגרת מאבק הכוחות שהאוצר ותעש מנהלים לקראת ההפרטה. החברה הממשלתית סובלת מגיבנת של 260 מיליון שקל בשנה שהולכים לתשלומי פנסיה, אחזקת קווים אסטרטגיים וכוח אדם עודף. הקווים האסטרטגיים נועדו לייצור תחמושת כבדה עבור צה"ל ומערכת הביטחון בתעש אומרים כי מדובר בבעיות פיננסיות מתמשכות שמלוות את החברה למעלה מעשור ואינן קשורות לפעילות השוטפת שלה. לטענתם, בעיות אלה נוצרו בשל אופן הפיכתה של החברה לממשלתית ב-1990.

כדי לצאת מהמצב, מנהלים האוצר ותעש מו"מ על מהלך משולב של הבראה והפרטה. החברה מעוניינת להנפיק 49% בשלב ראשון של ההפרטה ובהמשך להפוך לחברה בבעלות פרטית. בהנהלה מאמינים שכדי להבריא את החברה יש להוציא לפרישה 800-1,000 עובדים מתוך 3,400. על מנת לקיים את שני התהליכים במשולב, סוכם בתחילת השנה בין תעש לאוצר כי יתקיים מו"מ של מספר חודשים במטרה להגיע להסכמות, שבמהלכם האוצר יזרים לחברה כסף עבור משכורות.

יזורז המו"מ

אך בינתיים, צה"ל מבצע את ההזמנות שלו בארה"ב והקווים האסטרטגיים של החברה מושבתים. במקביל, קיימת מחלוקת בין האוצר לבין העובדים הדורשים שהמשרד יתחייב כי במידה ויפוטרו עובדים במסגרת העברת החברה לבעלות פרטית, הם יקבלו תנאים דומים לעובדים שיפוטרו בתהליך ההבראה. בסביבת האוצר טוענים כי דרישות העובדים לא הגיוניות.

שלא באופן רשמי טוען האוצר כי ברגע שהחברה תהיה בבעלות פרטית, הוא פטור מאחריות לתנאי ההעסקה והפרישה של העובדים. גורמים במערכת הביטחון טוענים כי האוצר החליט לכופף את ידיהם של עובדי תעש ולכן לא העביר בחודש שעבר משכורות.

היום כאמור הממשלה הודיעה כי כספי המשכורות יועברו לתעש, אולם באותה נשימה הודיעה כ זו ההלוואה האחרונה וכי מבחינתה בתוך 60 יום לכל היותר על הצדדים להגיע להסכמות בנושא ההפרטה של החברה.

מתעש נמסר, כי מועצת המנהלים והנהלת החברה מברכים על החלטת הממשלה לסייע לתעשייה הצבאית ומודים לראש הממשלה בנימין נתניהו, לשר הביטחון אהוד ברק ולשר האוצר יובל שטייניץ על החלטתם לסייע לתעשייה הצבאית. ראשי תעש מציינים כי החלטת הממשלה מהיום תזרז את הליכי המשא ומתן לביצוע תוכנית ההבראה וההפרטה של החברה.