התפטרות היא תמיד עניין הציבור

הגיע הזמן שכל התפטרות פתאומית תחקר ותבדק לעומק

בהחלט הגיע הזמן שכל התפטרות פתאומית ובלתי צפויה של מנהל, יו"ר, מנכ"ל או דירקטור בחברה ציבורית, שמתלווה אליה נימוק/ תירוץ/ סיבה הנשמעים לא הגיוניים, חמקמקים, מעלים חשד, או מלווים במשפטים כמו "מנימוקים שאין עמם עניין לציבור" או "מסיבות אישיות ופרטיות" ייחקרו וייבדקו לעומקם.

בהחלט ייתכן כי חלק מההתפטרויות הללו אכן נובעות מעניינים אישיים, מחלה, אי שקט משפחתי או עניין פרטי שהצנעה יפה לו. אבל בהחלט סביר, ובחלק מהמקרים זה התברר בדיעבד כי מאחורי הניסוחים התמימים מסתתרים אירועים בעייתיים שחובת הגילוי הנאות לציבור מחייבת את חשיפתם.

לא די שראש רשות ניירות ערך, המפקח על הבנקים או הממונה על שוק ההון, יקרא למנהל הפורש או המופרש ויתשאל אותו. נדירים המקרים בהם מנהל ימסור לרגולטור את הנימוק האמיתי שנמנע מלחשוף במכתב ההתפטרות הציבורי. בין אם כך סוכם, ולסיכום הזה מתלווה תמורה כספית או שוות כסף כלשהי, ובין אם מנגנון ההסתרה נוח לכל הצדדים.

על מה חשב תשובה?

ההתפטרות של ירום אורן מתפקיד מנכ"ל דלק נדל"ן - חודש אחרי מינויו ושבועות ארוכים אחרי שהציג את מועמדותו ונבחן על ידי ועדת איתור (בה היו חברים מנכ"ל קבוצת דלק, אסי ברטפלד; מנכ"ל דלק פי גלילות ומפכ"ל המשטרה לשעבר, משה קראדי; ויעקב קצ'רגינסקי, דירקטור בדלק נדל"ן) - בטענה של חוסר ניסיון מספיק בתחום הנדל"ן, היא שיא השיאים של התירוצים. מה הוא חשב כשלקח על עצמו תפקיד בכיר בחברת נדל"ן ומה חשב עליו יצחק תשובה כשאישר את מינויו? שמדובר בקונדיטוריה להכנת קצפת עם תותי יער?

אפשר להניח שהצדדים העריכו, נוכח ניסיונות העבר בשוק הציבורי, שגם נימוק כזה יעבור בשלום.

זרקור אדום נדלק

כמו שזה קרה בעבר למנהלים אחרים, גם אורן נקרא לרגולטור, הפעם לרשות ניירות ערך (ני"ע), שם הוא נשאל בנושא. לאחר מכן התראיין בתקשורת ובבליל ה"אני לא מבין בנדל"ן" אמר אורן כי "זו חברה עם הון עצמי נמוך מאוד והיא לא נמצאת במצב טוב". כשנשאל על עתיד החברה השיב אורן כי "אף אחד לא יודע. זה תלוי בהרבה דברים. בין השאר אם עשו עסקאות הגיוניות. צריך לשאול איך החברה נוהלה לפני כן והאם נוהלה כמו שצריך, האם מישהו עשה את עבודתו כמו שצריך". זה היה הרגע בו נדלק זרקור אדום, עם רעש של סירנה. ברשות ני"ע נפתח קובץ עם השם דלק נדל"ן. מאז הכל היסטוריה.

החקירה היתה סמויה ושקטה, איסוף החומר נעשה בזהירות מופלגת. תשומת לב ניתנה לאירועים המתגלגלים: העברת השליטה בחברה שהיתה חברת בת של קבוצת דלק והועברה, רק באחרונה, לשליטה של יצחק תשובה; מינוי היו"ר הפעיל, ערן מיטל, למנכ"ל; תנופה אגרסיבת משהו של מימוש נכסים ועוד.

במקביל, התנהל מעקב אחר התנהלות בכירי החברה בארץ ובחו"ל. פשיטת החוקרים בשבוע שעבר על משרדי דלק נדל"ן חשפה את הסיפור. מעט מוקדם מדי לעמדת חוקרי הרשות שהיו מעוניינים בעוד כמה ימי שקט בהמתנה להתפתחויות חדשות, אבל בדיוק בזמן עבור גורמים בחברה ומחוץ לה שהמתינו לרגע הזה.