"השווקים הפיננסיים זקוקים להסכם בוועידת קופנהגן"

כך אמרה קרן הפנסיה של ממשלת נורבגיה, שהיא קרן ההשקעות הממשלתית השלישית בגודלה בעולם ■ הקרן מאמינה כי גורמים סביבתיים יכו, במוקדם או במאוחר, ברווחי החברות שבבעלותה

השווקים הפיננסיים זקוקים להסכמה בוועידת קופנהגן על תוכנית, שתתמחר את פליטות גזי החממה בצורה יעילה יותר ותסמן את המעבר לכלכלה של הפחתת בפליטות. כך אמרה לסוכנות "רויטרס" אמש (ב') קרן הפנסיה של ממשלת נורבגיה, Government Pension Fund-Global, שהיא קרן ההשקעות הריבונית (ממשלתית) השלישית בגודלה בעולם.

נציין כי הכוונה היא לכלכלה שמבוססת על טכנולוגיות של הפחתת פליטות ועל תרבות עסקית של הפחתת פליטות בתעשייה ובתחבורה.

הקרן, הידועה כקרן הנפט והיא משקיעה הגדולה ביותר באירופה, אמרה כי שינוי האקלים מהווה סיכון להשקעותיה לטווח הארוך ועל כן היא קוראת, יחד עם משקיעים נוספים ברחבי העולם, להשגת הסכם חזק ויציב בקופנהגן. מטרת הוועידה היא להשיג הסכמות בנוגע להפחתת פליטות גזי חממה, להם מיוחסת ההתחממות הגלובלית, ולגייס מיליארדי דולרים בכדי לסייע למדינות העניות יותר ולעולם כולו לשים קץ להתמכרות לדלקים פוסיליים ולעבור לאנרגיה אלטרנטיבית.

"השווקים הפיננסיים זקוקים להתחייבות חזקה... ולאיתות בדמות תמחור, שיראה כי החל המעבר לכלכלה דלה בפליטות", אמרה אן קוואם מהקרן, המנוהלת ע"י הבנק המרכזי בנורווגיה. אולם, היא אמרה כי את הסיכויים להסכם שכזה עיכבו בעיות באישור חקיקה בנושא בארה"ב, שיחד עם סין נמצאת במקום הראשון בעולם במונחי פליטת דו תחמוצת הפחמן.

"איתות המחיר הנוכחי הוא חלש ונראה כי המעבר למבנה דל בפליטות ייקח יותר זמן ממה שממליץ המדע", אמרה והתייחסה בכך להזהרות של האו"ם מפני עליית פני הים, מדבור ובצורות באם רמות הפחמן הדו חמצני יוסיפו לעלות במהירות.

בשנים האחרונות, הקרן התמקדה בקיום דיאלוג עם חברות אנרגיה אמריקניות בניסיון להשפיע על האסטרטגיות האקולוגיות שלהן ובמקביל, לקדם יוזמות חקיקה בארה"ב.

בבעלות קרן הנפט של נורווגיה 1.8% מהמניות האירופיות וכ-1% מהמניות ברחבי העולם, עובדה המעניקה משקל לקריאותיה להקשחת היעדים לצמצום פליטות ולהגדלת האחריותיות של החברות שבבעלותה. באוגוסט האחרון, הקרן הוציאה תוכנית יסודית באשר לדרכים בהן היא רוצה שחברות, שאת מניותיהן היא מחזיקה, תתמודדנה עם סוגיית שינוי האקלים. "בכוונתנו ליצור קשר עם כ-450 חברות במגזרים כמו מלט, נפט, גז ותשתיות", אמרה קוואם. "הפרויקט הזה מתוכנן לרוץ ולהתפתח במשך מספר שנים".

הקרן מאמינה כי גורמים סביבתיים יכו, במוקדם או במאוחר, ברווחי החברות שבבעלותה, ורואה את שאיפותיה ה"ירוקות" חלק ממאמציה להבטיח תשואות בטווח הארוך. "לצערנו, אנו תקועים עם מערכת פיננסית גלובלית שאינה מפנימה את ההשפעות החיצוניות, כמו קביעת מחיר יעיל לגזי חממה. המנכ"לים צריכים להסתגל לשינוי, או שהם ישונו".

בתוך כך, הסוכנות להגנת הסביבה בארה"ב (EPA) קבעה אתמול באופן רשמי שגזי חממה מהווים איום לבריאות הציבור, ובכך הניחה את היסודות להסדיר את נושא פליטות הפחמן הדו חמצני תחת חוק האוויר הנקי.

בנפרד מכך, מזהמים גדולים יצטרכו להתיישר עם הקווים המנחים בבואם לבנות מתקנים חדשים או להרחיב את הקיימים. מנהלת הסוכנות, ליסה ג'קסון, אמרה כי הגיע הזמן לממצאים הללו, בעוד שהמתנגדים אמרו כי הרגולציה הזו עלולה לפגוע בהתאוששות הכלכלית.