המדינות העניות לעשירות בוועידת האקלים: הגיעה העת להפשיל שרוולים

השירות המטאורולוגי העולמי: העשור הראשון של המאה הנוכחית היה החם ביותר מאז החל התיעוד, מה שמדגיש את אזהרותיהם של המדענים לגבי האיומים שכדור-הארץ ניצב בפניהם בגין עליית הטמפרטורות

בדיונים היום (ג') בוועידת האקלים בקופנהגן, מדינות מתפתחות דרשו מהמדינות העשירות הפחתות גדולות יותר של פליטת גזי החממה, בייחוד מארה"ב.

השירות המטאורולוגי העולמי אמר כי העשור הראשון של המאה הנוכחית היה החם ביותר מאז החל התיעוד, מה שמדגיש את אזהרותיהם של המדענים, לגבי האיומים שכדור הארץ ניצב בפניהם בגין עליית הטמפרטורות.

15 אלף משתתפי ועידת קופנהגן מנסים ליצור אמנת אקלים שתלחם בתופעות כמו עליית פני הים, מדבור ושטפונות, שיכולות להרוס כלכלות שלמות, כמו גם את פרנסתם של מיליוני בני אדם.

מטרת השיחות היא להגיע להסכמה סביב השאלה איזה עומק של קיצוץ בפליטות גזי החממה דרוש על מנת להאט את קצב שינוי האקלים. אולם, מנהלי המו"מ מודאגים מהעלות הדרושה לביצוע המהלכים הללו, שיהוו למעשה מעבר מאנרגיה פוסילית לאנרגיה נקייה.

Yvo de Boer העומד בראש נציבות האקלים של האו"ם, אמר כי הסוגיות הגדולות כמו יעדי הפליטה והעזרה הכספית למדינות העניות, יצטרכו להמתין עד ל-18 בדצמבר, עת יבואו לקופנהגן למעלה מ-100 מנהיגי מדינות.

ההצעות לצמצום הפליטה של המדינות העשירות הן נמוכות בהרבה ממה שדרוש, אמרה דניסה וויליאמס, יו"ר ברית מדינות האיים הקטנים (AOSIS) לסוכנות "רויטרס". AOSIS מעוניינת בהפחתה של 45% עד ל-2020 בהשוואה לרמות שנמדדו ב-1990. "45 האחוזים שלנו נשארו על השולחן. גרמניה נמצאת ב-40%, האיחוד האירופי ככלל וחלק מהמדינות האחרות מציעים 30%. זהו הזמן להעלות, להיות שאפתניים".

בארה"ב, הסוכנות להגנת הסביבה קבעה כי גזי החממה מסכנים את בריאות הציבור, מה שמאפשר לה להסדירם ללא חקיקה של הסנאט, היכן שנעצרה הצעת חוק לצמצם את הפליטות עד 2020. "זהו צעד מבורך, אבל לא טוב מספיק", אמרה וויליאמס. ובינתיים, הודו מגלה זהירות גם כן.

ארה"ב, הנמצאת יחד עם סין בראש טבלת המדינות הפולטות גזי חממה, היא חיונית בכדי שתושג הסכמה בקופנהגן, בכדי שייפרץ המבוי הסתום בין המדינות העשירות לעניות סביב סוגיית השתתפות בנטל הפחתת פליטות גזי החממה.