וויטני: "לממשל נגמרה התחמושת והצרכנים בארה"ב בצרות"

להערכתה העניין המרכזי בשנת 2010: המחסור באשראי לצרכנים אשר לדבריה "נבעטים אל מחוץ למערכת הפיננסית", "אי אפשר להתחמק מזה, זה עניין אמיתי, דבר כזה מעולם לא קרה במדינה הזו"

"לממשל באמריקני נגמרה התחמושת, והצרכנים האמריקנים בצרות" אומרת הערב לרשת CNBC אנליסטית הבנקים מרדית' וויטני. בכך מחזקת וויטני את הערכותיה הפאסימיות שפורסמו בחודש שעבר ביחס לתחזיות ההתאוששות. בין דאגותיה העיקריות: המחסור באשראי לצרכנים אשר לדבריה "נבעטים אל מחוץ למערכת הפיננסית" ולהערכתה יהיה זה העניין המרכזי בשנת 2010, "אי אפשר להתחמק מזה, זה עניין אמיתי, דבר כזה מעולם לא קרה במדינה הזו".

למרות האפשרות לקחת הלוואות בריבית הקרובה לאפס, הבנקים אינם מסבים את הכסף אותו הם מקבלים חזרה לטובת הצרכנים בשוק. אתמול פורסם נתון של הפדרל ריזרב לפיו חלה באוקטובר ירידה של 1.7% במונחים שנתיים, זה החודש התשיעי ברצף.

"כאשר הוצאות הצרכנים בארה"ב אחריות לכ-70% מסך התמ"ג, הרי שחוסר היכולת, אף של צרכנים הכשירים לקבלת אשראי, לקחת הלוואות, עשויה להוביל להשפעה משמעותית על יכולת הצמיחה העתידית בארה"ב".

"מה שכל כך מתסכל זה שיש לנו ממשל אשר טוען טענות כה פופוליסטיות, אך אינו מתייחס לתוצאות שנגרמות, גם ללא כוונה שלו, אשר מובילות לכך שלצרכנים ולעסקים הקטנים יש הרבה פחות אשראי". אמרה וויטני, "נגיע למצב בו לאלו שפתחו לראשונה חשבון בנק, קיבלו כרטיס אשראי לראשונה או רכשו בית לראשונה בחייהם ייזרקו מהמערכת הפיננסית ואז יפלו כטרף למלווים. סך הבעיה הזו תערים גם קשיים על המשקיעים".

"אני בטוחה ב-100% שמצבם של הצרכנים אינו משתפר וכי אין יותר נזילות, כך שאם כל מה שנוגע בצרכנים יהיה מיוצג גם במדד ה-S&P, אזי המדד צפוי להיות תחת לחץ".

לטענתה הפיתרון הוא" שהממשל ינקוט בצעדים אקטיביים יותר וייתן לצרכנים יותר כסף לצריכה". "אינני חושבת שניתן לקצץ מספיק במיסים על מנת לעודד את הביקושים".