סולידריות: עובדי חברת החשמל יחרימו חדרי האוכל של "שפע"

זאת, כהזדהות עם התאגדות עובדיה ■ גורם בהסתדרות: "זה ילמד אותם לא להתעסק איתנו, וההתגייסות של עובדי חברת החשמל היא רק הסיפתח" ■ תגובת "שפע": "הזדהותם של עובדי חברת החשמל מוטעית כי הם אינם מכירים את העובדות"

המאבק של עובדי ענקית הקייטרינג "שפע", המבקשים מהנהלת החברה להכיר רשמית בהתאגדותם של 700 מתוך 1,000 עובדי החברה, רושם היום (ד') התפתחות מפתיעה: ועדי העובדים של חברת החשמל, ביוזמת ההסתדרות, החליטו לנקוט בצעד של סולידריות בלתי רגילה, בכך שיחרימו מחר את חדרי האוכל באתרים המרכזיים של החברה, המופעלים על ידי חברת שפע.

יו"ר ארגון עובדי חברת חשמל, מיקו צרפתי, הסביר היום כי מדובר באיתות אזהרה להנהלת שפע. "אם הנהלת 'שפע' תמשיך לנהל מלחמת חורמה בעובדים שבסה"כ מנסים לממש את זכותם הבסיסית להתארגן, לא נעמוד מנגד ונמשיך לסייע במאבקם הצודק", אמר צרפתי. בהסתדרות טוענים כי חברת החשמל היא לקוח אסטרטגי של 'שפע', והפעלת חדרי האוכל בחברת החשמל מהווה כ= 20% מפעילות החברה. חדרי האוכל שיוחרמו נמצאים בת"א, ירושלים, חדרה ובארבעה אזורים נוספים בדרום הארץ.

הסולידריות הזו הביאה אפילו להפסקת אש זמנית בהתקוטטות הנצחית שבין יו"ר הוועד הארצי ליו"ר הוועד הצפוני בחברת החשמל, יעקב דבידה, שאמר היום: "אנחנו מראים סולידריות כלפי עובדים שמתארגנים גם במקומות אחרים שמונעים מהם את זכות ההתארגנות, וגם במקרה הזה התגייסנו. כולי תקווה שהצעד הזה יביא לסיום טוב". יצוין כי המהלך הזה מדגיש את הערך המוסף של התאגדות עובדים במסגרת ההסתדרות הכללית על פני ארגוני עובדים קטנים יותר, שכן ההסתדרות יכולה להפעיל "תותחים כבדים" כמו עובדי חברת החשמל למען עובדים חלשים.

שלשום הכריזה ההסתדרות על סכסוך עבודה בחברת שפע בטענה כי הנהלת החברה סירבה לנהל מו"מ על הסכם קיבוצי. בהסתדרות זעמו בעיקר על דרישת הנהלת החברה לבצע זיהוי פיזי של חתימות העובדים על טפסי ההצטרפות להסתדרות, מתוך חשד לכאורה שחלק מהחתימות זויפו. גורמים בהסתדרות אמרו היום על כך: "זה ילמד אותם לא להתעסק איתנו, וההתגייסות של עובדי חברת החשמל היא רק הסיפתח".

חברת שפע מפעיל חדרי אוכל בין היתר בחברת בזק, סיסקו, במשרד החינוך, בסוכנות היהודית, בחברות אנרגיה ועוד. אם ועד העובדים של בזק, בראשות שלמה כפיר, יצטרף לחבריו מחברת החשמל - הרי שהמאבק הזה בטח לא יסייע לשפע.

מחברת "שפע" נמסר בתגובה: "הזדהותם של עובדי חברת החשמל מוטעית כי הם אינם מכירים את העובדות. להנהלת שפע אין כל התנגדות להתאגדות עובדים ואין בכוונת החברה לפטר עובדים אלא לגייס עובדים נוספים במהלך השנה הקרובה. תנאי העובדים בחברת שפע טובים יותר ממתחרינו בעסקי הקייטרינג. לצערנו, בניגוד לחוק, מסרבים נציגי ההסתדרות להציג בפנינו ואפילו בפני צד שלישי מוסכם את החתימות הנדרשות לפיהן הם מתיימרים לייצג עובדים אלה. זו התנגדות משונה, וייתכן שאין להם את מספר החברים הנדרש ולכן הם מנסים מסתירים אותן בפני צד שלישי מוסכם. שביתה תפגע בעובדים ובחברה, ואנו מקווים שההסתדרות תפעל כדין במטרה לקיים פגישה עניינית בנושא".