פורסמו הקווים המנחים להפעלת מתקנים סולאריים לייצור חשמל

הרשות מציעה לרכוש את החשמל מהמפעילים בתעריפים שבין 96 אגורות ל-1.05 שקל, בהתחייבות ל-20 שנה עם אופציה ל-10 נוספות ■ מכסת החשמל שתירכש עומדת על 500 מגה-ואט ■ בנוסף יידרשו היזמים לעבור תקופת מבחן בת 66 חודשים לפני קבלת רישיון קבוע ולהוכיח שיש להם זיקה לשטח קרקע גדול מספיק

רשות החשמל הודיעה על שימוע ציבורי לקראת הסדרת הפעלתם של מתקנים סולאריים גדולים, המסוגלים להתחבר לרשת החשמל במתח עליון. מדובר במתקנים בעלי הספק של 5 מגוואט ומעלה ששטחם יכול להגיע למאות דונם. לציבור ניתנו שלושה שבועות להעברת התגובות.

הרשות מתכוונת לקבוע מכסה של 500 מגוואט למתקנים שישתלבו במשק החשמל עד 2014. התעריפים המוצעים ינועו בין 96 אגורות לקוט"ש לתחנות כוח בהספק מותקן של עד 60 מגוואט ו-1.05 שקל לקוט"ש לתחנות בעלות הספק גדול יותר. התעריפים הם צמודים למדד ל-20 שנה.

פיצול של התעריפים נובע מהכרה בקושי לאתר שטחי קרקע גדולים מספיק עבור התחנות. כך, למשל, תחנה בעלת הספק של 100 מגה ואט דורשת שטח של 2,500 דונם.

התעריפים חושבו על-פי עלויות הפעלתן של מערכות סולאריות תרמיות, דוגמת אלה שמייצרת חברת סולל מבית שמש, שנרכשה לאחרונה על-ידי סימנס הגרמנית. ואולם ברשות אומרים כי גם מתקנים פוטו-וולטאים (PV) גדולים יוכלו להשתתף בהסדרה על-בסיס אותם תנאים.

בתחילת השנה פורסם שימוע למתקני PV בינוני וההחלטה הסופית לגביהם צפויה להתקבל בשבועות הקרובים. התעריף שנקבע בשימוע למתקנים הבינוניים עומד על 1.58 שקל לקוט"ש. התעריף למתקנים הקטנים, שהסדרתם הושלמה לפני שנתיים עומד כיום על 1.97 שקל קוט"ש. בחודשיים הקרובים צפויה להתקבל החלטה לגבי הסדרה למתקנים באנרגיות מתחדשות שאינן סולאריות שהשימוע לגביה פורסם באוגוסט. למתקנים אלה הציעה הרשות תעריף שמגלם העלאה של 30 בפרמיה ויצירת מנגנון ודאות מפני שינויים ברכיב הייצור הנדרש לצורך הסגירה הפיננסית.

תעריף

לפי ההסדר שמציעה רשות החשמל, יידרש כל יזם המבקש להפעיל מתקן גדול לעבור תהליך רישוי ארוך יחסית. בשלב ראשון יינתן ליזמים רישיון מותנה לתקופה של 66 חודשים שבמהלכו ייאלצו לעמוד באבני דרך. בסיום התהליך יקבלו היזמים רישיון הפעלה ל-20 שנה ואופציה לעשר שנים נוספות.

בהתייחס למרכיב הקרקע מתכוונת רשות החשמל לדרוש מהיזמים להוכיח זיקה לקרקע שגודלה ייקבע לפי מפתח של מינימום 8 דונם למגוואט מותקן.