לראשונה מאז המשבר: איושי המשרות - יותר ממספר המפוטרים

עוד בשורה חיובית בשוק העבודה: עלייה של 3% במספר המשרות הפנויות, ואופטימיות גוברת בקרב המעסיקים

לראשונה מאז פרוץ המשבר הכלכלי, מספרם של איושי המשרות עולה על מספרם של המפוטרים במשק. כך עולה מניתוח ראשוני של נתוני הרבעון הרביעי של 2009, שמפרסם היום (א') ראש מנהל מחקר וכלכלה במשרד התמ"ת, בני פפרמן.

על פי הנתונים, מספר המשרות שאוישו ברבעון הרביעי גבוה ב-23.2 אלף לעומת מספר המפוטרים באותו רבעון, וזאת בעוד שמספר המפוטרים ברבעון הקודם היה גבוה ב-6.2 אלף ביחס למספר איושי המשרות. כך למשל, מספר המפוטרים והעוזבים מרצון צפוי לעמוד בסוף הרבעון על 98.2 אלף, וזאת לעומת 112.3 ברבעון השלישי כלומר ירידה של 16.2 אלף הנפלטים משוק העבודה.

גם במספרן של המשרות הפנויות נרשמה עלייה של 3% ברבעון הרביעי, אך מדובר עדיין ברמות ביקוש נמוכות בהשוואה לביקושים הגבוהים שנרשמו בשנים 2006-2008. גם בסקר הציפיות שעורך משרד התמ"ת בקרב מעסיקים, נרשמה לראשונה מזה שנה אופטימיות מצד המעסיקים. על פי הסקר, רוב המעסיקים צופים כי ברבעון הבא ירשם גידול בפעילות העסקית שלהם וכן גידול במצבת כוח האדם. במשרד התמ"ת מסבירים כי הציפיות של המעסיקים נתפסות כמשתנה מקדים לשינויים במשק, ועל כן הן מעידות על מידת ביטחונם של המעסיקים במצב המשק ועל מידת רצונם להמשיך ולגייס עובדים ברבעונים הבאים. המאזן החיובי של הציפיות ומגמת העלייה בצפיות הנמשכת מזה שלושה רבעונים, מאותתים על שיפור בביקושים לעובדים ובפעילות הכלכלית גם ברבעונים הבאים כך על פי התמ"ת.

"לאור העלייה החדה במאזן התעסוקה, ניתן לצפות לבלימת מגמת העלייה בשיעור האבטלה ואולי אף לתחילת ירידה מתונה בשיעורי האבטלה כפי שגם נרשמה בנתוני האבטלה האחרונים של הלמ"ס", כך אמר היום ראש מנהל מחקר וכלכלה בתמ"ת, בני פפרמן. יצוין כי על פי הנתונים האחרונים של הלמ"ס, שיעור האבטלה במשק עומד על 7.8%.

משרות פנויות