שלמה אמיר, מנכ"ל AVT: "חורש הוא לא איש של מאבקים"

אמיר מרגיש בנוח עם בעל הבית החדש בחברה - ג'ורג' חורש, אחד מעשירי ישראל - ומודה שמעולם לא שמע את שמו עד שנפגשו ■ בראיון ל"גלובס", מפרט אמיר על תרומת המיזוג עם Graphic Microsystems, וכיצד שרדה AVT את המשבר

הפעם האחרונה שהגענו למשרדי AVT הייתה לפני שנתיים, אך רצף האירועים שחוותה החברה מאז מעניק את התחושה שחלפו חמש שנים לפחות. לא רק שהחברה העבירה את מקום מושבה להוד השרון, היא התמזגה עם חברה בת גודלה, שרדה את משבר האשראי, ואף קיבלה בזרועות פתוחות בעל בית חדש - ג'ורג' חורש - הבעלים של יבואנית רכבי טיוטה ולקסוס, ואחד מעשירי ישראל.

"קרו לנו הרבה דברים במהלך השנתיים האחרונות", מודה שלמה אמיר, מנכ"ל AVT בראיון ל"גלובס". AVT, המפתחת מערכות לראיית מכונה ממוחשבת לבקרה ואבטחת איכות עבור תעשיית הדפוס, נמנית על מספר חברות ישראליות מצומצם שנסחרות מזה קרוב לעשור בשוק ההון הגרמני. AVT נסחרת לפי שווי של 28 מיליון דולר.

עבור אמיר, המהלך המשמעותי ביותר הוא רכישת החברה האמריקנית Graphic Microsystems, שנסגרה לפני כשנתיים תמורת 33 מיליון דולר במזומן, ואותה הוא מגדיר כמיזוג כמעט בין שווים. כמיזוג בין שווים, ועל רקע משבר האשראי, מודה אמיר שלא הייתה לו ברירה כי אם לצמצם את מצבת כוח האדם בחברה. "לפני כשנה מנינו 304 עובדים, ואילו נכון לסוף אוקטובר האחרון מנינו 234 עובדים, ואני מוכן להודות בפנייך שגם המספר הזה יקטן עד סוף השנה, ויעמוד על משהו כמו 224".

אמיר מודה כי פיטורי העובדים נבעו מהאינטגרציה של Graphic Microsystems (או בקיצור - GMI) אל תוך AVT, אך גם מהמשבר. "משבר האשראי הכפיל את מספר המפוטרים שהיה קיים בתכנון המקורי", הוא אומר.

AVT, יחד עם החברה שרכשה, מעסיקה עובדים בישראל, אירופה, ארה"ב, ואף בהודו. "בהודו יש לנו יחידת מו"פ שהייתה במקור של GMI, ושאותה החלטנו לא לסגור, בניגוד לשתי יחידות שהיו לחברה בארה"ב". היחידה בהודו מעסיקה 25 איש, ולדברי אמיר "בוחנים להעמיס עליה יותר פעילות מבעבר".

*ובמילים אחרות, להעביר את פעילות המו"פ מהארץ להודו.

"כן, אך ממש בקטן. נכון לרגע זה מדובר בעיקר בבדיקות של אבטחת איכות (QI) ולא בפיתוח ממש. אנו קצת חשדניים, ולכן קודם רוצים לבדוק שהעבודה של הצוות בהודו אכן יעילה בדבר שהוא ברור ומוגדר, כמו QI, ורק אז אולי נשקול להעביר להודו פעילויות משמעותיות יותר".

*והאם תוכל להבטיח לעובדיך כי מהלך הפיטורים יסתיים כשמספרם ייעצר על 224?

"זו שאלה שאנו שואלים את עצמנו מדי יום. בהנחה שהגענו לתחתית, אזי התשובה היא כן. מהמשבר הקודם שחוויתי לפני שמונה שנים, למדתי שפיטורים בשיטת הסלאמי מערערים את ביטחון העובדים. לכן בנינו סט של הנחות, והראשונה שבהן אומרת שמרמת הכנסות רבעונית של 9 מיליון דולר ומעלה - אנו יכולים להגיע לאיזון בשורה התחתונה, כולל איזון בתזרים המזומנים מפעילות שוטפת".

ואכן, את הרבעון השלישי של השנה סיימה AVT עם הכנסות של 9.1 מיליון דולר, אך שורתה התחתונה עדיין אדומה ומצביעה על הפסד של 818 אלף דולר. AVT, שפועלת בענף שמתאפיין בשיעורי צמיחה נמוכים, נפגעה לא מעט ממשבר האשראי. אם אשתקד עמדו הכנסות החברה על 60.3 מיליון דולר וההפסד הנקי נערם לסכום של 25.1 מיליון דולר (בעיקר על רקע מחיקות מוניטין בגין רכישת GMI), את תשעת החודשים הראשונים של השנה סיימה החברה עם הכנסות של 28.2 מיליון דולר ובהפסד נקי של 3 מיליון דולר.

"אנו לא מעריכים שההכנסות הרבעוניות שלנו ירדו מתחת לרמה של 9 מיליון דולר, ולכן מבחינתנו הגענו לתחתית ולא נפטר עוד עובדים".

*ואני מניחה שההערכות שלך כוללות גם חזרה לרווח.

"כשהתמזגנו עם GMI השתדלנו לא לפגוע בפעילות הפיתוח ובפעילות המכירות. כשנצא מהמשבר הנוכחי - ואנו נצא ממנו - החברות שיתאוששו הכי מהר הן אלו שבאמתחתן יהיו הפתרונות הכי טובים וכוח מכירה חזק. שיקום של פעילות מכירות יכול להימשך כחצי שנה, ובמהלכה אפשר לאבד נתחי שוק יקרים. לא רצינו להגיע למקום הזה, ועל בסיס ההנחות שלנו אנו מאמינים - שאם הגענו לתחתית - כל דולר מעל הכנסות של 9 מיליון דולר יתרום 75 סנט לשורה התחתונה. עם זאת, אני לא יכול להתחייב מתי זה יקרה".

מדפיסים, אך פחות

AVT פועלת בשני תחומים בענף הדפוס. הראשון, דפוס של אריזות ותוויות, החל מאריזות של קופסאות קורנפלקס, דרך עטיפות של ארטיקים וכלה באריזות של מוצרים קוסמטיים. התחום השני הוא הדפוס המסחרי במסגרתו מודפסים מגזינים וקטלוגים למיניהם. "התחום הראשון כמעט שאינו נפגע בשעות משבר, כי אנשים צורכים ותמיד יצרכו אוכל ומוצרי קוסמטיקה", אומר אמיר. "לעומת זאת תחום הדפוס המסחרי הוא פגיע יותר, אך הוא לא ייעלם, כמו שהעיתונות הכתובה לא תפנה מקומה לאינטרנט", אומר אמיר.

בנקודה זו מדגיש אמיר כי משבר האשראי יצר עבור AVT יתרון לא קטן. "בעלי בתי דפוס ינסו למתוח כמה שיותר את חיי מכונות הדפוס, כי רכישת מכונת דפוס היא השקעת הון לא מבוטלת. עבורנו מדובר בברכה, כי יש לנו יותר הכנסות ממכירת מערכות שנועדו לשדרג מכונות קיימות מאשר מכירת מערכות למכונות חדשות".

"איש של קונצנזוס"

מלבד המיזוג עם GMI והניסיונות לשרוד את משבר האשראי עברה כאמור AVT שינוי נוסף ולא פחות משמעותי. לפני כשנה השלים ג'ורג' חורש, אחד מאנשי עסקים היותר מסתוריים בישראל, את השתלטותו על החברה, לאחר שאסף מניות של AVT במסגרת המסחר השוטף. דרך חברת Ronin Investments שבבעלותו הוא הגיע לאחזקה של 56.2% והפך לבעל השליטה - גורם שלא היה קיים בחברה כמעט מרגע הקמתה. חורש השקיע משהו כמו 45 מיליון דולר ברכישת המניות, ורובה נעשתה לפי מחיר הגבוה משמעותית (7.1 אירו) מהמחיר הנוכחי (3.05 אירו למניה).

"מיד לאחר שפרסמנו את דבר רכישת GMI, פנתה אליי נורית נחום, מנכ"לית Ronin, וכך הבנתי שהם עקבו אחר AVT במשך מספר חודשים", מספר אמיר, ומיד מודה כי עד אז לא שמע את השם ג'ורג' חורש. "רק לאחר הפגישה עם נורית הבנתי כי מדובר באיש שאינו אוהב להיחשף, ורק דרך 'גלובס' הבנתי שהוא מהאנשים העשירים בישראל", הוא מגלה. "לאחר שפגשתי את נורית ואת חורש הבנתי כי הם מעוניינים לבצע השקעה גדולה בחברה, ושהם Long Term Shareholders. זה מצא חן בעיני".

*ומה מצא חן בעיניהם?

"הם אוהבים להשקיע בדברים שהם מבינים. AVT זה לא מדע טילים. בנוסף, היה חשוב להם להיות בעלי מניות גדולים בחברה".

*ולא הייתה לך בעיה עם זה?

"ממש לא. לפני הכול, היה חשוב להם להכיר אותי ואת ההנהלה. מר חורש הוא איש של קונצנזוס. הוא לא איש של מאבקים והורדות ידיים, וכבר בתחילת ההיכרות עימו הוא הבהיר לי שאם אני והוא לא נראה עין בעין, זה בסדר ודרכנו ייפרדו. על אותו משקל, ואני לא אשכח את המילים הללו, חורש הבהיר לי שאם נוכל לעבוד יחדיו 'Even Ten Years Is Not Enough For Us'. במילים אחרות, הוא כאן ולזמן ארוך".

כאמור, Ronin לא הזרימו כסף לתוך AVT. אמיר מספר כי Ronin היו מוכנים להזרים כסף לתוך החברה, כחלק מהמהלך, "אך הרגשנו שאין לנו צורך בכך וגם לא רצינו לדלל את בעלי המניות הקיימים", הוא מסביר. נכון לתום הרבעון השלישי, יש בקופת AVT מזומנים בשווי של 10.1 מיליון דולר.

*ואם יתעורר הצורך לגייס הון, יש לך דלת פתוחה אצלם?

"כן, ללא ספק. אולי אפילו נשקול להכניס שותף נוסף לחברה".

tali-z@globes.co.il