החילוץ של דובאי תומך בשוקי העולם; דובאי זינקה ב-10.4%

אבו דאבי מצילה את דובאי: תעביר לה 10 מיליארד דולר ■ בורסת אבו דאבי טיפסה ב-7.9% ■ עליות באירופה ■ ברקליס קפיטל: הכלכלה הסינית תצמח בקצב שנתי של 9.6% ב-2010

שוקי העולם נסחרים בטריטוריה החיובית והחוזים העתידיים על המדדים המובילים בוול סטריט מצביעים על עליות בפתיחה, לאחר שאבו דאבי נחלצה לעזרה של דובאי. שוקי הסהר האדום עלו היום בשיעור החד ביותר מזה 14 חודשים: מדד DFM של דובאי זינק ב-10.4% ל-1,871 נקודות ומדד ADX של אבו דאבי טיפס ב-7.9% ל-2,821 נקודות.

נסיכות דובאי הודיעה היום (ב') כי קיבלה מימון בהיקף 10 מיליארד דולר מאבו דאבי שתשלם חלק מהחוב של חברת האחזקות דובאי וורלד וחטיבת הנדל"ן שלה, נשקל PJSC. מתוך סכום זה, 4.1 מיליארד דולר יועברו לשם תשלום אג"ח איסלאמי (שוקוק) של נשקל, שמגיע לפדיון היום. הסכום שנשאר ישמש למימון צרכיה של דובאי וורלד עד אפריל 2010.

"אנחנו כאן כדי לשכנע את המשקיעים, בעלי החוב, העובדים והאזרחים כי אנו מחוייבים לפעול בכל עת, ובהתאם לעקרונות השוק, כדי לשמור על יציבות כלכלית", אמר שיך אחמד בן סעד אל מקטום.

עם זאת, טוקיו ננעלה בירידות לאחר שמדד אמון העסקים של יפן, טנקן, הציג את העלייה המתונה ביותר מאז תחילת ההתאוששות מהמשבר הפיננסי העולמי. מדד טנקן עמד על -24 נקודות בנובמבר, לעומת -33 נקודות בספטמבר. אנליסטים בסקר של ניקיי ודאו ג'ונס חזו תוצאה של -27 נקודות. כאמור, מדובר בשיפור הקל ביותר מאז תחילת ההתאוששות מהמשבר הפיננסי.

סין תצמח בקצב שנתי של 9.6% ב-2010

בזירה הסינית, בבקרליס קפיטל חוזים כי הכלכלה הסינית תצמח בקצב שנתי של 9.6% ב-2010 לעומת גידול של 8.6% ב-2009. הצמיחה תגיע לשיא ברבעון הראשון של 2010, בתמיכת הצריכה הפרטית והיצוא.

בעוד שההשקעות לא תהיינה מקור עיקרי לצמיחה של סין, מדד המחירים לצרכן (CPI) צפוי לעלות ב-4% עד סוף 2010, בשל עליית מחירי הסחורות והשירותים.

בברקליס מזכירים כי בכירי המשק הסיני מדגישים את מחויבותם למדיניות הכלכלית הנוכחית, כשהם שואפים למדיניות פיסקלית פעילה ומדיניות מוניטארית מרחיבה. כל זאת כשהם ערים לצורך לשלוט בציפיות האינפלציה.

טרישה: הבנקים צריכים לנצל את הרווחים לחיזוק ההון במקום לתשלום בונוסים

הענקת בונוסים גדולים לבנקאים עלולה לזרוע את זרעיו של משבר פיננסי עתידי. כך מזהיר נשיא הבנק האירופי המרכזי (ECB), ז'אן-קלוד טרישה. טרישה אמר שהמוסדות הפיננסיים צריכים לנצל את העלייה ברווחים לחיזוק בסיס ההון שלהם, ולא לתשלום "תגמולים או בונוסים ברמות חסרות הצדקה".

טרישה התריע בנאום שנשא בלונדון כי תרבות התגמולים הפיננסים המוגזמים לעובדים מסוימים עודדה את התפתחותה של בנקאות "שמתייחסת אך ורק לעצמה, ומשרתת אך ורק את האינטרסים של עצמה". זה זמן רב שטרישה קורא לבנקאים לנצל את השיפור בשוקי ההון לחיזוק חוסנם של הבנקים, תוך אזהרה שהכלכלה העולמית ממשיכה להיות חלשה. הוא מסביר שתגמולים מופרזים עלולים לסכן את יציבותה של המערכת הפיננסית.

לדברי טרישה, ההאטה הכלכלית והשפעתה על תיקי ההלוואות הובילו ל"גל שני" של מחיקות. בנאומיו האחרונים התייחס טרישה לחששות ה-ECB שהמערכת הפיננסית העולמית ממשיכה להיות שבירה באופן מהותי, ושייתכן שכעת היא שבירה יותר מאשר לפני שהמשברים האחרונים בשוקי ההון פרצו.

דובאי חייבת 7.5 מיליארד דולר לבנקים יפנים

ממשלת דובאי והחברות הריבוניות לה חייבות לבנקים היפנים סכום כולל של 7.5 מיליארד דולר. כך לפי בדיקה של ממשלת יפן שנערכה ב-31 באוקטובר. מניות מיצובישי UFJ , סומיטומו מיטסואי פייננשל ריכזו עניין.

גם מניות הבנקים באירופה; HSBC , לוידס TSB וברקליס מרכזות עניין על רקע העזרה שקיבלה דובאי מאבו דאבי.

וודסייד פטרוליום האוסטרלית הודיעה כי תגייס 2.5 מיליארד דולר אוסטרלי באמצעות הנפקת מניות - מהלך שצפוי לחזק את המאזן שלה ויאפשר לה להשקיע במיזמים של גז טבעי. וודסייד תציע את המניות במחיר של 42.1 דולר אוסטרלי למניה - ניכיון של 10.8% על המחיר האחרון של המניה שעמד על 47.18 דולר אוסטרלי למניה.

ניסן מוטורס ריכזה עניין בשל חששות כי ה'פד' ייעלה ריביות מוקדם מהצפוי מה שעלול לפגוע במכירות של החברה בארה"ב.

בזווית הישראלית, האחזקה של AXA בחברת פיתוח הנדל"ן סיטיקון ירדה אל מתחת ל-5%, ב-10 בדצמבר. על כן חברת הפיננסים כבר לא בעלת עניין בסיטיקון. כך דיווחה לבורסה של פינלנד.