הדיון בהקמת התחנה הפחמית באשקלון נדחה "ללא תאריך יעד"

השר עוזי לנדאו: "מזכירות הממשלה פנתה אלינו בעניין וביקשה שהדיון יידחה לאחר ועידת קופנהגן - ונענינו בחיוב"

לאחר התקוממות נרחבת בציבור כנגד כוונת הממשלה להקים תחנה כוח פחמית נוספת באשקלון, הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) הודיעה כי הדיון בהקמתה נדחה ללא תאריך יעד. ממשרד השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, נמסר כי הדחייה נעשתה בעקבות פניותיו לראש הממשלה בנימין נתניהו.

"דרישתו הסתמכה על נתוני המשרד אודות הזיהום שייגרם כתוצאה מהפעלת התחנה והוספת 10% לסך פליטות גזי החממה של ישראל, וזאת בשעה שהעולם עוסק במחויבויות הפחתה של פליטות גזי חממה במסגרת ועידת קופנהגן", נמסר מהמשרד.

"אני בטוח שבסוף ההיגיון יגבר על לחצי חברת החשמל ותחנת הכוח הפחמית לא תקום באשקלון", אמר ארדן.

דבריו מרמזים על כך שארדן סבור כי חברת החשמל מזינה את משרד התשתניות בנתונים מוטים כדי ליצור מצג שווא שלפיו אין אפשרות לוותר על הקמת התחנה הפחמית. לטענתו ניתן להימנע מכך או לפחות לדחות את ההקמה בכמה שנים בזכות התייעלות אנרגטית וחיסכון ברשת החשמל.

השר עוזי לנדאו, מנגד, חושש מלהשתית את משק החשמל הישראלי ברוב גדול על גז טבעי ולכן מעדיף בחלופה שהיא יחסית מהירה, הקמת תחנת כוח פחמית נוספת.

בהתייחס להודעת הות"ל מהיום מסר השר לנדאו: "מזכירות הממשלה פנתה אלינו בעניין וביקשה שהדיון יידחה לאחר ועידת קופנהגן, ונענינו בחיוב".

הוויכוח על הצורך בהקמת התחנה הפחמית עדיין ער ולא הגיע לפתרונו, אבל הדחייה של הדיון היום יוצרת רושם שאצל ראש הממשלה נוצר סדק בהחלטה לקדם את הקמת התחנה הפחמית.

ממטה החירום של ראשי הרשויות נגד הפחמית נמסר בתגובה: "אנו מברכים על ההחלטה לקיים דיון מעמיק ורציני על השלכות ועידת קופנהגן על המשק הישראלי, ועל הקמת תחנה פחמית נוספת בפרט, זאת בעקבות פנייתנו אמש לראש הממשלה. לא יעלה על הדעת, שבעוד שכל העולם פועל לצמצום פליטת גזי החממה ולצמצום זיהום האוויר שגורם לתחלואה, ישראל תהיה המדינה היחידה שצועדת אחורה".