גם לאקטיביזם המוסדי צריך לשים גבול

העקשנות של המוסדיים יכולה להשיג תוצאה הפוכה מהרצוי

1. כדי למנוע אי הבנה נפתח בהצהרה קטנה - אקטיביזם מוסדי (בארץ ובחו"ל) הוא ראוי וחשוב מעין כמוהו. הוא מגן על בעלי המניות מקרב הציבור בחברות הציבוריות (במיוחד בעלי מניות המיעוט שקולם בקושי נשמע), והוא נלחם את מלחמתם בדירקטוריון ובהנהלת החברה, כשאלו נוקטים במהלכים שעלולים לפגוע בזכויותיהם. האקטיביזם המוסדי מסייע לשוקי ההון להפוך ליעילים יותר (גם אם לעולם לא יהיו יעילים באופן מוחלט), אך כמו דברים טובים חשובים אחרים - גם לו צריך וראוי לשים גבולות בטרם יפספס את המטרה בשמה הוא נלחם.

2. משבר האג"ח האחרון נתן לנו מספר לא מועט של דוגמאות בהן האקטיביזם המוסדי היה כל כך אקטיבי, שהחברות בהן הוא נלחם (בעיקר מתוך מטרה להשיב את החוב שהושקע בהן) מצאו עצמן באולם הדיונים של השופטת ורדה אלשיך. העקשנות של המשקיעים המוסדיים, והרצון שלהם ללחום את מלחמתם של בעלי האג"ח ויהי מה (כשהם לא רואים אף אחד ממטר), עלולים ליצור תוצאה הפוכה - החברה לא מגיעה לעמק השווה עם בעלי האג"ח, ההסדר אינו נראה באופק, וכך נאלצת החברה להרים ידיים ולסיים את תפקידה בעולם.

כך קרה ללידקום וכך עלול לקרות גם לטופ אימג' שהנפיקה אג"ח לגופים מוסדיים בארץ, וכרגע מוצאת עצמה נלחמת על חייה.

3. טופ אימאג', המספקת פתרונות לעיבוד נתונים והעברת מידע, "התעוורה" לפני כשלוש שנים מהגאות בשוקי ההון, וגייסה 14.8 מיליון דולר בהנפקת אג"ח להמרה. לגיטימי. השנים חלפו, משבר האשראי פרץ, וטופ אימאג' הצליחה לעמוד בתשלומי האג"ח (פעמיים בשנה, בסוף יוני ובסוף דצמבר) עד שהגיע מועד התשלום הנוכחי, שחל בסוף החודש. החברה צריכה לשלם 3 מיליון דולר עבור ריבית וקרן, כשבקופתה יש רק 4.9 מיליון דולר.

בצוק העיתים פנתה החברה לבעלי האג"ח בבקשה לדחות את התשלום האחרון, כי אם תשלם אותו תיוותר עם משהו כמו 2 מיליון דולר, ותתקשה להמשיך לפעול. בעלי האג"ח לא הסכימו. יותר מזה, הם אפילו לא היו מוכנים להיכנס למו"מ עם החברה ולשמוע את הצעותיה. "את הכסף", הם אמרו לחברה, "ולא - תתחילי לגלגל על לשונך את המושג 'צ'פטר 11", במילותינו שלנו.

4. ושוב, שלא תבינו אותנו לא נכון - משבר אשראי או לא, גם על כתפיה של טופ אימאג' רובצת האחריות לשרת את חובותיה בצורה נאמנה. באופן דומה, הנאמן לבעלי האג"ח צריך לדאוג ל"לקוחותיו", אך לא לעשות זאת עם הראש בקיר, ולא במחיר של שליחת עוד חברה ציבורית לכינוס נכסים.

5. ימים יגידו אם וכיצד תצלח טופ אימאג' את המכשול הנוכחי (ואת תשלום הקופונים הבאים - שישה במספר), אך לפי דוחות הרבעון השלישי של השנה נראה כי מצבה לא רע, ואפילו מעט מעודד (אך כנראה לא מספיק מעודד בשביל בעלי האג"ח). לחברה יש תזרים מזומנים חיובי מפעילות שוטפת מזה שני רבעונים רצופים, ורווח נקי Non GAAP מזה שלושה רבעונים רצופים. זה אולי לא מצב אידיאלי, אך יש בו די בשביל לגרום לבעלי האג"ח לעשות את המינימום - לשוחח עם החברה ולשמוע את מה שבפיה. *