היזמים החברתיים לשנת 2009: עירד אייכלר ועופר כהן מארגון "שכולו טוב"

הארגון, המתמחה במתן שירותי שיקום תעסוקתי לאנשים המתמודדים עם נכות נפשית, זכה בתואר בתחרות Social Entrepreneurship של "גלובס" וקרן שוואב, בשל הסיוע שהוא מעניק להם להשתלב בסביבה עסקית נורמטיבית כשווים

הזוכים בתואר "היזם החברתי" לשנת 2009 בתחרות Social Entrepreneurship של "גלובס" וקרן שוואב הם עירד אייכלר ועופר כהן, מארגון "שכולו טוב". הארגון הוקם מתוך אמונה שלכל אדם, כולל תשושי נפש, יש זכות להזדמנות שווה לחיים פעילים בקהילה ולתעסוקה מכובדת. הארגון מתמחה במגוון שירותי שיקום תעסוקתי לאנשים המתמודדים עם נכות נפשית, ומפתח מודלים תעסוקתיים המשלבים את הסביבה העסקית הנורמטיבית עם תהליכי שיקום ספציפיים ותוכנית העצמה אישית לכל משתתף. זאת, כדי להעניק לפגועי הנפש את המעמד הראוי להם, כשווים בחברה.

על תואר היזם החברתי התמודדו השנה גם עדינה טל מעמותת "נא לגעת", אוריאל לדרברג מעמותת "פעמונים", ודפנה דור מעמותת "שיעור אחר".

הטקס נערך במסגרת הפאנל Enhancing innovation For Sustainable Growth. אנדרה שניידר, מנכ"ל הפורום הכלכלי העולמי, אמר כי "חברות מערביות בינלאומיות רבות חושבות שהן צריכות לעודד את היצירתיות שלהן כדי שיוכלו להתמודד עם המחירים הזולים מאוד של סין, למשל. אבל אי-אפשר להיות חדשניים בלי סבלנות לשוני תרבותי. וכאן נכנסים היזמים החברתיים, שמפתחים פתרונות חדשניים, שחשובים מאוד בזמנים כמו היום. המשבר העולמי שכנע אותנו שהעולם זקוק יותר לפתרונות יעילים וחדשניים. ליזמים חברתיים יש השפעה שמשנה חיים, ולכן אנו גאים בהם ומדי שנה מחפשים אותם".

עופרה שטראוס, יו"ר שטראוס גרופ, סיפרה: "כשהתחלתי לנהל את החברה חשבתי שצריך לדאוג לרווחיות, אבל אני רואה שצריך הרבה יותר מזה. זאת לא סתם חברה, זאת רפובליקה עם אנשים תחתינו. בארץ, כשמדברים על חדשנות מיד חושבים על היי-טק ולא על לואו-טק, כמונו. אפשר לומר שהיום אנחנו אחרי הסערה. הבסיס, למזלה של התעשייה שלי, נשאר. כלומר, אנשים ממשיכים לאכול, צריך לדאוג ללקוחות ולהביא להם מה שהם באמת צריכים. חדשנות בתחום שלנו זה אומר להיות רלוונטי היום ובעתיד. שלא כמו בתחום המים, למשל, שיש בו מקום רב לחדשנות ולצמיחה, אבל כל מה שצריך הוא להיות שם". שטראוס הוספיה וסיפרה כי "ישראל היא ה'הום בייס' של שטראוס. האנשים, המגוון התרבותי והכישרונות המצויים כאן מייחדים אותה. ובכלל, חדשנות היא להיות מקומי ולכבד את המקום בו אתה נמצא".

יורם טיץ, מנכ"ל משותף ארנסט אנד יאנג, הוסיף את הזווית הבינלאומית: "לנו בארנסט אנד יאנג יש נקודת השקפה מיוחדת, מלמעלה, כיוון שאנחנו מטפלים בחברות רבות. לישראל יש לא רק יזמים, אלא גם אווירה יזמית, כלומר שזה בסדר לנסות ואפילו להיכשל. כשיש רעיונות טובים אפשר למצוא כסף למימון, ולכן השאלה - האם יש מגבלת כסף בגלל המיתון? לא רלוונטית. השאלה הנשאלת היא איך אנחנו מבטיחים שהממשלה לוקחת את 'המשאב הטבעי' הזה שלה ומשקיעה בו גם ברמה הגלובלית, כי חשוב לשמור על היתרון היזמי שלנו".

עוזיה גליל, שנכח באולם, אמר שחדשנות צריכה להיות חלק מהמאמץ הלאומי, והפנה לשטראוס את השאלה - איזו חדשנות יכולה להיות בתעשייה קלאסית כמו תעשיית המזון? שטראוס השיבה: "אנחנו מוכרים מיליוני יחידות קטנות, לעומת ההיי-טק שם מדובר בדברים גדולים. צריך להסתכל לצרכנים שלנו בעיניים ולהבין מה הם צריכים. הסוד של חברה גדולה היא חדשנות במוצרים, חדשנות במערכת וחדשנות ביצירת פתרונות לצרכים שונים" *