אבי הוכמן: "המפתח להצלחת חברה - אסטרטגיה ונטוורקינג"

מנכ"ל דואר ישראל דיבר בפאנל "מנהיגות אסטרטגית" ■ קית' פראצי, מומחה לנטוורקינג: "צריך להגדיר מיהם 25 האנשים הכי חשובים שאיתם אני צריך יחסים טובים"

"תפקידו של המנכ"ל הופך להיות תפקיד מכריע בלדאוג לכך שהעסק חי ומתקדם“, כך אמר היום (ב') אבי הוכמן, מנכ”ל דואר ישראל, בפאנל "מנהיגות אסטרטגית" בוועידת ישראל לעסקים 2009 של "גלובס".

לדברי הוכמן, "המנכ"ל צריך כל הזמן להתקדם לכיוונים שתורמים לחברה וכמובן להשיא ערך לבעלי מניות ולהניע את העובדים. הצלחה של חברה תלויה במספר גורמים: אסטרטגיה ברורה, מוגדרת וחד-משמעית, כדי שארגון ידע לאן הוא הולך, יישום מוצלח של האסטרטגיה ונטוורקינג",

הוכמן מוסיף כי "נטוורקינג עסקי לא פחות חשוב מנטוורקינג חברתי. אסטרטגיה, יישום ונטוורקינג הם 3 גורמים שמזינים האחד את השני. ברגע שיש ניתוק של אחד מהם - חברות נעצרות, והפיתוח שלהן נתקל בקשיים".

"דואר ישראל למשל, ארגון שחווה קשיים אדירים, השכיל לעשות את העבודה בין האסטרטגיה ליישום ולשנות את החברה", אמר הוכמן. "כך, למשל, שיתופי-פעולה עסקיים כמו מכירת מכשירי סלולר ביחידות הדואר. כמו כן, שיתוף-פעולה עם ועד העובדים כדי ליצור שינוי פנימי ולהפוך לארגון קצת יותר דוהר".

מרג'רי קראוס, נשיאה ומנכ"לית חברת ייעוץ, ניסתה לענות על השאלה מהם הכלים והלקחים הדרושים כדי להצליח בשווקים חדשים בעולם. "מנסיוני, 25 שנה", אמרה קראוס, "חייבים להקשיב וללמוד מה חשוב בשוק, על אף שיש חזון ותובנה. זה לא בהכרח מתרגם לדרך שבה אנשים רגילים לשמוע. צריך למצוא אנשים שחושבים כמוכם והופכים להיות מסנגרים.

"במדינות צומחות", הוסיפה קראוס, "חלק גדול מהצמיחה זה לא רק מיבוא או ממשאבים טבעיים, אלא גם בשל צרכנים חדשים עם גישה חדשה שצריך להגיע אליהם. חברות המעוניינות בצמיחה צריכים לקחת את זה בחשבון ולפעול בהתאם".

צביקה פולק, מנכ"ל כלמוביל, אמר: "אני לא אוהב את המושג 'נטוורקינג'. זה לטעמי שטחי וקצת מזויף. אני מעדיף את המונח 'יחסים'". פולק הציג את משנתו בנוגע למנהיגות אסטרטגית כאשר סקר באופן משעשע את מנהיגותם של משה רבנו ושל דוד בן גוריון, שלקחו לדעתו החלטות חשובות ברגעים הקריטיים, אך לא תמיד בעלי אסטרטגיה מובנית.

פולק ציין כי הגניוס היהודי שהביא לנו 129 פרסי נובל במהלך ההיסטוריה המציא לנו גם מנהיגים חשובים אך מעט מהם היו גם מנהיגים אסטרטגיים. "מנהיג צריך להיות בעל היכולת לאסוף סביבו את הצוות הטוב, המקצועי והנחוש ביותר, ולדעת להוביל אותו בעזרת אסטרטגיה נכונה", אמר פולק, "אני מאמין בניהול משתף, בארגון שנעים לעבוד בו בעל חזון וערכים המחזקים את המטרות העסקיות".

קית' פראצי, מומחה לפיתוח נטוורקינג עסקי מקצועי, מפרסם רב-המכר "לעולם אל תאכל לבד", אמר בדיון כי "החברה שלי מבוססת על עיקרון אחד פשוט, שכל הצלחה עסקית מבוססת על יחסים. הפוקוס הוא על עיצוב של מערכות יחסים עסקיים. נדבר על מנהיגות ותכנון אסטרטגי וניהול עסקים. כמה מכם מנהיגים אנשים בצורה כזו או אחרת? אנשים צריכים לרצות שתהיו המנהיגים שלהם. אתם צריכים להחליט עבורם. גילינו כי החברות שהכי מתפקדות הכי טוב, ניתן לחזות את ההצלחה שלהן על-פי הקשר האישי בתוך החברה, שאכפת להם אחד מהשני. כשאין נאמנות בתוך הקבוצה, אין סיכוי להצליח. זאת מנהיגות. . הלכידות בין האנשים בין חברי הקבוצה".

לדבריו, "אתם צריכים לשאול את עצמכם כמה מזה אתם משרישים למטה. מה אתם רוצים להשיג עבורכם או עבור החברה שלכם? התוכנית האסטרטגית שלכם צריכה לכלול את השאלות הללו. אני מבטיח לכם שהשאלה של מי ומה לא כלול בחזון שלכם. אתם חייבים לכלול את השאלה מי? כלומר - מי האנשים שאיתם אני צריך יחסים יותר טובים כדי להשיג את המטרה שלי - כפי שעשינו עם אובמה בקמפיין הבחירות שלו. צריך להגדיר מי הם 25 האנשים הכי חשובים לכם, ומי הם 5 החשובים, והשאלה הכי חשובה היא איך אני יכול לעזור להם. אתם צריכים למצוא דרך לגרום להם להצליח ולעזור גם לכם באדיבות וברוח טובה".

"לדעתי", הוסיף פראצי, "ניהול כושל של יחסים עסקיים הוא אחד הגורמים למשבר הכלכלי העולמי כיום. אחד הבנקים ששרדו את המיתון שרד כי הצוות העז לומר בכנות כי השקעות שונות נראו טובות מדי כדי להיות אמיתיות, ולכן לא השקיעו - לעומת חברות אחרות שבעלי תפקידים פחדו להגיד למנכ"ל את האמת, שלא כדאי להשקיע בכל מיני אפיקים".

דוד אבנר, מנכ"ל פרטנר, אמר בדיון: " אני לא מומחה לנטוורקינג, אבל יש לי הרגשה שלקחו לי מושג טרנדי ויצקו לתוכו נושאים ניהוליים. אם יחסים עם רגולטור נופלים בתוך הקטגוריה של נטוורקינג - אז אוקיי, ואם קוראים לזה מהיום נטוורקינג - אז אני שם בשמחה".

לדברי גדי לסין, מנכ"ל ונשיא שטראוס גרופ: "נטוורקינג זה חובה, אבל זה לא מספיק. היום נטוורקינג רלוונטי ונכון מקדם ומקצר תהליכים".