הלשכה תפעל נגד יוזמת השר אהרונוביץ' למניעת מפגש אסיר עם עו"ד

השר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ', פירסם באחרונה תזכיר הצעת חוק המציע לאפשר למנהל בית-הסוהר להורות על מניעת פגישה בין עורך דין לאסיר לפרק זמן שלא יעלה על 7 ימים - במקום 24 שעות כיום

הוועד המרכזי של לשכת עורכי הדין אישר פה-אחד את עמדת הפורום הפלילי בלשכה, המתנגדת להצעת החוק שיזם המשרד לביטחון פנים להארכת התקופות בהן ניתן למנוע מפגש בין עורך דין לאסיר.

בהחלטת הוועד נקבע כי ההצעה פוגעת פגיעה אנושה בזכותו הבסיסית של חשוד/נחקר/מורשע, הנמצא במעצר או במאסר, להיוועץ עם עורך דין. בעקבות ההחלטה תפעל הלשכה לסיכול הצעת החוק.

השר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ', פירסם באחרונה תזכיר הצעת חוק, המציע לאפשר למנהל בית-הסוהר להורות על מניעת פגישה בין עורך דין לאסיר לפרק זמן שלא יעלה על 7 ימים, במקום 24 שעות כיום; נציב שב"ס יהיה רשאי, בהסכמת פרקליט המדינה או המשנה לו, להאריך את איסור המפגש לתקופה נוספת שלא תעלה על 90 יום, במקום 5 ימים כיום; בית המשפט המחוזי יהיה רשאי להורות על הארכת התקופות לתקופות נוספות שלא יעלו על חצי שנה בכל פעם, במקום 21 יום כיום, ובלבד שסך כל התקופות לא יעלה על שנה.

הפורום הפלילי בלשכה, בראשות עו"ד רחל תורן, תהה מה הרקע להצעה. "לא ברור כלל מהם מימדי התופעה שבגינה החליט השר ליזום הצעת חוק הנראית על פניה בלתי מידתית. לא ברור מהו אותו 'מידע שהצטבר' בידי רשויות הביטחון אודות פעילותם העבריינית, לכאורה, של עורך דין בשירות ארגוני הפשע", ציינה תורן.

בלשכה אף אומרים כי ההצעה פוגעת בחופש העיסוק של עורכי דין ומכתימה ציבור שלם של עורכי דין המבצעים שליחות מקצועית קשה. לדעת הלשכה, מניעת מפגש בין אסירים לבין עורכי דין על סמך ראיות מינהליות, ראיות המעלות חשש לתיאום פעילות, היא צעד קיצוני שיש לנקוט בו במשורה.

מלשכת השר אהרונוביץ' נמסר בתגובה: "חשוב לזכור כי מדובר באיסור שחל רק על אסירים החשודים ביכולת תכנון פעילות פלילית מאורגנת או פעילות טרור, דרך מפגשים מסוג זה. אנו רוחשים כבוד רב ללשכת עורכי הדין ומצפים כי ישלבו ידיים עם רשויות האכיפה והמשרד לביטחון פנים במאבק העיקש מול עולם הפשע והטרור".