תעשיית הסרטים מסכמת שנה של שיא בהכנסות: כמעט 10 מיליארד דולר

את הגאות במכירות של סוף השנה מובילים הסרטים "אווטאר" של ג'יימס קמרון ו"שרלוק הולמס" של גאי ריצ'י

תעשיית הסרטים צפויה להכות את המיתון ולרשום את 12 החודשים הטובים ביותר במונחים של מכירת כרטיסים, כאשר את הגאות במכירות של סוף השנה מובילים "אווטאר" של ג'יימס קמרון ו"שרלוק הולמס" של גאי ריצ'י. לפי נתוני Hollywood.com, מכירות כרטיסי הקולנוע בארה"ב גבוהות מהשיא שנרשם ב-2007.

הודות ללהיטים כגון "רובוטריקים 2", "נקמת הנופלים", "ירח חדש" ו-"2012", הגיעו מכירות הכרטיסים ב-6 בדצמבר ל-9.7 מיליארד דולר - עלייה של 8.4% לעומת המועד המקביל אשתקד. חלק מהזינוק בהכנסות המכירה נובע מהעלאת מכירי הכרטיסים, אך מספר הצופים גדל בקרוב ל-5%.

צמיחה בסין

הוליווד נהנתה מצמיחה בשווקים הבינלאומיים שבעבר נחשבו לשוליים. הסרט "2012" הניב 62 מיליון דולר בסין ב-3 השבועות לאחר יציאתו לאקרנים, והפך לאחד הסרטים בעלי הביצועים הטובים ביותר השנה.

הודות לתמהיל מפתה של סרטים ולפתיחה של בתי-קולנוע חדשים בעלי אולמות הקרנה רבים, צפויות ההכנסות מכרטיסי קולנוע בסין לנסוק השנה ב-40% לעומת 630 מיליון הדולר שהניבו מכירות הכרטיסים אשתקד.

האירוניה היא שתעשיית הבידור מתקשה לגבש מודל עסקי בר-קיימא. עלויות ההפקה, השיווק ותגמולי השחקנים מרקיעות שחקים, במקביל לירידה חדה בהכנסות ממכירות DVD, שמניבות את תזרים ההכנסות הרווחי ביותר של התעשייה.

מותגים בעלי רווחיות נמוכה, המתמחים בסרטים פרובוקטיביים יותר, נסגרו או צומצמו. מירמקס של דיסני הפכה לקורבן האחרון של קיצוצי העלויות. 70% מעובדיה פוטרו, ומספר הסרטים שהיא תפיק השנה הופחת מ-6 ל-3. אבל מקרים כאלה לא יעמעמו את הדימוי הזוהר שכבשה לעצמה השנה תעשיית הסרטים כחסינה למיתון.

מפלט מהחדשות הרעות

12 החודשים האחרונים הניבו להיטים מפתיעים, "בדרך לחתונה עוצרים בווגאס" של וורנר ברדרס הפך לקומדיה המכניסה ביותר בהיסטוריה.

"אנחנו עומדים לרשום את שנת 10 מיליארד הדולר הראשונה בהיסטוריה... אנחנו צופים הכנסות של 10.5 מיליארד דולר ממכירת כרטיסים עד סוף השנה", אמר פול דרגרבדיאן מ-Hollywood.com.

רון גיאמברה מרנטרק, שעוקבת גם אחר מכירות כרטיסים, אמר כי בתי-הקולנוע מציעים "מפלט זמני מהזרם הבלתי-פוסק של חדשות רעות על המצב הכלכלי הקשה ביותר מאז השפל הגדול".