חרדת החוב מרעידה את אירופה: "יוון היא רק קצה הקרחון"

לפורטוגל, אירלנד, איטליה, יוון וספרד, שקיבלו את הכינוי PIIGS על ידי משקיעים באירופה, יש גרעונות תקציביים ענקיים ותחזיות צמיחה מתונות ביותר - שילוב שסולל את הדרך לגידול נוסף בחובותיהן

מדינות גוש האירו חרדות מכך שמשבר החוב ביוון יזלוג לאיזורים נוספים באירופה, ויפגע בהתאוששות של היבשת הישנה. זאת על אף המדיניות הפיסקלית השמרנית ויש היגידו "סגפנית" של מרבית מדינות אירופה.

שער האירו נפל היום ל-1.4505 - הרמה הנמוכה ביותר מאז תחילת אוקטובר. כעת מתעוררות חששות חדשות - בשוק האירופי מתרוצצות שמועות לפיהן בנק אוסטרי השקיע במיזמנים מסוכנים במזרח אירופה. זאת לאחר הלאמה של בנק אוסטרי נוסף על פי בקשתו של הבנק המרכזי של אירופה (ECB). כך לפי ה"וול סטריט ג'ורנל".

"יוון היא רק קצה הקרחון", אמר נורברט ברטל, מהמפלגה הנוצרית הדמוקטית של גרמניה, בהנהגתה של קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל. הגרעונות התקציביים ההולכים ותופחים של המדינות החלשות יותר בגוש האירו אילצו את גרמניה ומדינות עשירות נוספות למצוא דרכים למניעת משבר פיננסי כולל באירופה.

ב-8 בדצמבר הופחת דירוג האשראי של יוון, בפעם הראשונה מזה עשור. נרשמה ירידה חדה בשוקי המניות שלה, נסקה הריבית שהיא נדרשת לשלם על האג"ח שלה, ואפילו הועלו ספקות לגבי המשך חברותה בגוש האירו.

ב-9 בדצמבר, S&P, שבינואר הנמיכה את דירוג האשראי AAA של ספרד, דבקה בדירוג הנוכחי, אך תיקנה את הצפי מ"יציב" ל"שלילי", בגלל הסיכויים שהחולשה הכלכלית תימשך זמן רב יותר ומכיוון שמצבה הפיננסי של הממשלה הידרדר יותר מהצפוי.

לפורטוגל, אירלנד, איטליה, יוון וספרד, שקיבלו את הכינוי PIIGS (האיות הנכון של חזירים הוא PIGS, אך הכוונה ברורה..) על ידי משקיעים באירופה, יש גרעונות תקציביים ענקיים ותחזיות צמיחה מתונות ביותר - שילוב שסולל את הדרך לגידול נוסף בחובותיהן.

להלן גרף באדיבות תומסון רויטרס המתאר את התרחבות הפערים בתשואה על אג"ח 10 שנים של יוון, אירלנד, איטליה, פורטוגל וספרד בהשוואה לאג"ח 10 שנים של גרמניה.

מחירי סיכון אירופה

המשכורות ועלויות המחייה באותן מדינות עולות בהתמדה, אך הבנק המרכזי לא יכול להפחית את שער האירו והדבר פוגע באג"ח הנסחרות במטבע האירופי. הגירעונות התופחים של אותן מדינות בוחנים את האמון ביציבותו הכלכלית של גוש האירו. גרמניה ומדינות נוספות הבטיחו לא להגדיל את ההוצאות הממשלתיות, אך כעת נראה שאין להן ברירה, הן ייאלצו לעזור לשכנותיהן החלשות.