קרב גירסאות: האוצר טוען - לא נדונו קרנות הסיוע הממשלתיות

בכיר בבנקאות: הנושא כן נדון בישיבה בשולחן העגול ■ הישיבה בחנה שיפור התפקוד של הקרנות בערבות המדינה, השתתפו הפעם גם ראשי חמשת הבנקים הגדולים ופסגות, וכן בכירים באוצר ובארגונים הכלכליים

האם יובל שטייניץ תומך בפתיחת קרנות הסיוע בערבות מדינה לבנקים נוספים? קרב גרסאות בשאלה זו בין אנשי שרגא ברוש לאנשי האוצר בסיום ישיבת השולחן העגול, שהתקיימה בלשכת שר האוצר, והפעם בהשתתפות מנהלי הבנקים הגדולים והגופים המוסדיים המובילים. הפגישה התכנסה כדי לנסות למצוא פתרונות למצוקת האשראי של עסקים כתוצאה מהמשבר הכלכלי.

לדברי שרגא ברוש, בסיכום הפגישה אמר שר האוצר, יובל שטייניץ, כי יש לבחון מחדש את התנאים של הקרנות כדי להכניס עוד בנקים למתן אשראי לעסקים, וכן איך הופכים את הכסף זמין לעסקים.

לדבריו, הנושא המרכזי שנדון בפגישה היה תפקודן של קרנות הסיוע בערבות המדינה לעסקים קטנים ובינוניים. הדיון נועד לענות על טענות בתעשייה, לפיהן הקרנות סובלות מערבות נמוכה מדי של המדינה וליקויים נוספים, שבגללן הן אינן מהוות סיוע מספק לתעשייה בתקופה המשברית שעוברת על המשק.

בפגישה לקחו חלק שר האוצר, יובל שטייניץ, החשב הכללי, שוקי אורן, ראש אגף התקציבים באוצר, אודי ניסן, הממונה על שוק ההון והביטוח, ידין ענתבי, היועץ הכלכלי הבכיר של רה"מ פרופ' יוג'ין קנדל, ראש לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים שרגא ברוש (שיזם את הפגישה בפורום הזה), בכירי חמשת הבנקים הגדולים וכן מנהלי מכרנתיל ובנק אוצר החייל שמשתתפים בקרנות בערבות מדינה.

עוד היו בפגישה ראשי הגופים המוסדיים הגדולים: פסגות, כלל ביטוח ומנורה מבטחים, מנכ"ל איגוד הבנקים ובכירים בארגונים הכלכליים.

במשרד האוצר מציגים תמונה אחרת לגמרי. "הטענות של ברוש על הקרנות בערבות ממשלתית נשמעו אך ורק על ידי ברוש עצמו. הוא ממשיך לנהל כבר שנה קמפיין באמצעות התקשורת כדי שהממשלה תחלק כסף בחינם למפעלים כושלים, וזה פשוט לא יקרה. ברוש עצמו טען בסוף הפגישה כי אחרי שעה וחצי בקושי דיברו על תפקוד קרנות האשראי הממשלתיות, שכן רוב הדיון התרכז סביב קרנות המנוף ומסקנות ועדת חודק. על כל פנים, אנו בודקים את מבנה ותפקוד הקרנות כל הזמן, וכבר נעשו בהן לא מעט שינויים. גם נציגי הבנקים בישיבה טענו כי אין כעת במשק מצוקת אשראי", מסר בכיר באוצר.

גורם בנקאי בכיר שנכח בישיבה דווקא העיד, כי מוקד הדיון היה אשראי לעסקים בעייתיים, וכי הדיון בקרנות המנוף היה בשוליים.

ריב הגרסאות בין ברוש לאוצר נובע מכך, שהאוצר סבור כי הקרנות לסיוע לעסקים קטנים ובינוניים בערבות מדינה עונות למטרה שלשמן הושקו, ומציג נתונים על אשראי לא מבוטל שכבר ניתן לשורה ארוכה של עסקים מתחילת השנה. בתעשייה טוענים מנגד, שהקרנות אינן מספקות את הסחורה. בישיבה היום עלתה ביקורת גם מצד גורמים בנקאיים בכירים שנכחו בה. מנהל אחד הבנקים הגדולים אמר, כי בעיית האשראי לעסקים טמונה בשיטה - "הקרנות פועלות בצורה מסורבלת", אמר. לדבריו, אם מבנה הקרנות ואופן התנהלותן ישופר, ותוגדל ערבות המדינה, יהיה קל יותר לקחת חלק במתן האשראי לעסקים באמצעותן.

בכיר בדיסקונט אמר, כי ביצוע הערבות של המדינה הוא הליך משפטי מסורבל וכמעט בלתי אפשרי, "שמונע מאיתנו להצטרף".

אודי ניסן, ראש אגף תקציבים באוצר, אמר כי עסקים קורסים, שאין להם זכות קיום, "לא צריך להחזיק סתם". בכיר בבבנק לאמי אמר, כי גם אם אין למפעלים זכות קיום, צריך לבחון את ההשלכות של סגירת מפעלים, שהן לא רק כלכליות אלא גם חברתיות ובאחריות המדינה. כמו למשל אבטלה נרחבת. ברוש ציין, כי "זה יעלה לאוצר אותו כסף לתת למפעלים לקרוס, שכן תצטרכו לממן להם דמי אבטלה. סגירת עסקים דווקא בזמן הזה שאין פתרון חלופי לעובדים יעלה למשק יותר", אמר.

בישיבה עלתה טענה שאין מצוקת אשראי, אלא ישנה בעיה של העסקים שלא עומדים כרגע בקריטריונים כי הם נפגעו מהמשבר, ויש למצוא את הדרך לעזור להם לעבור את התקופה הקשה.

שוקי אורן, החשב הכללי, אמר שייפגש עם חלק ממנהלי הבנקים בימים הקרובים כדי לבחון לעומק את הערותיהם.