ברונפמן לחזקיהו: הנפקת דיסקונט תעמוד על 120 מיליון דולר

חלקו יהיה 9-12 מיליון דולר בלבד ■ בבנק ישראל הבהירו לקבוצה כי בכל מקרה לא יתאפשר דילול אחזקותיה מתחת לשיעור של 25% ■ ההנפקה נועדה לשפר את מבנה ההון של דיסקונט ואת הלימות ההון

מתיו ברונפמן, נציג משפחת ברונפמן, השותפה לשליטה בבנק דיסקונט ביחד עם רובין שראן, נפגש אתמול עם המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, והציג בפניו את התקדמות הנפקת המניות המתוכננת בדיסקונט . משפחת ברונפמן עצמה צפויה להזרים לבנק בהנפקה כ-40 מיליון שקל בלבד.

תגובת משפחת ברונפמן לא התקבלה.

בכוונת בעלי השליטה לצאת בהנפקת מניות בהיקף של 120 מיליון דולר כאשר חלקה יהיה בהנפקת זכויות (הנפקה בה כל בעל מניות מקבל זכות לקנות מניות נוספות במחיר שנקבע מראש ולפי חלקו היחסי בבנק), וחלקה בהנפקת מניות לציבור או כהקצאה פרטית לגופים מוסדיים.

קבוצת ברונפמן-שראן, המחזיקה ב-26% ממניות הבנק, מעוניינת להשתתף בהנפקה בשיעור הנמוך מחלקה היחסי. בבנק ישראל הבהירו לקבוצה כי בכל מקרה לא יתאפשר דילול אחזקותיה מתחת לשיעור של 25%. לאור היקף ההנפקה צפויים בעלי השליטה להזרים לבנק כ-15-20 מיליון דולר כאשר משפחת ברונפמן עצמה תזרים 9-12 מיליון דולר. מאחר והלימות ההון של דיסקונט נמצאת כיום מעל יעד בנק ישראל הרי ההנפקה מהווה מבחינת בעלי השליטה אקט של "רצון טוב והוכחה למחויבותם" לבנק.

שיפור מבנה ההון

ההנפקה נועדה לשפר את מבנה ההון של דיסקונט ואת הלימות ההון הראשוני המקורי. בבנק ישראל ציפו להנפקה בהיקף של 200 מיליון דולר והביעו אכזבה מהסכום. במידה ויגויס כל הסכום המתוכנן תעלה הלימות ההון של דיסקונט ב-0.3%, שיחושבו כחלק מהלימות ההון הראשוני. הלימות ההון של דיסקונט עמדה בסוף הרבעון השלישי על 12.92% כאשר הלימות ההון הראשוני המקורי עמדה על 7.41%.

כניסת באזל 2 לתוקף בסוף החודש תוריד את הלימות ההון של הבנק ב-1% ואת הלימות ההון הראשוני ב-0.65%.

דיסקונט סבל במחצית הראשונה של 2009 מבעיית הלימות הון אך התגבר עליה לאחר שגייס במהלך השנה 2.4 מיליארד שקל בכתבי התחייבות נדחים. אתמול סיים הבנק הנפקה של 205 מיליון שקל. מנכ"ל דיסקונט הוא גיורא עופר.

מדינת ישראל, המחזיקה דרך נכסים מ.י ב-25% ממניות הבנק, לא צפויה להשתתף בהנפקת הזכויות. "אין לנו מגמה להכניס כסף לבנק", אמר בכיר באוצר שסבור כי המדינה לא צריכה להשקיע את כספי משלם המסים בדיסקונט ולקנות את מניותיו רק כדי למכור אותן אחר כך. שר האוצר, יובל שטייניץ, כבר הודיע על כוונתו למכור ב-2010 את מניות המדינה בדיסקונט.