סופות שלגים עזות בארה"ב ואירופה: מוות ושיבושי תנועה קשים

(עדכונים שוטפים) - "העיתוי פשוט ברוטאלי" ■ "האפקט של מזג-האוויר השנה מזכיר את ההשפעה של מיידוף על השנה שעברה: סוף נוראי לשנה נוראית" ■ סופת השלגים בארה"ב פגעה במדינות החוף המזרחי ■ למעלה מ-2,000 נוסעים נתקעו בתעלת למאנש

סופת שלגים עזה פגעה בסופ"ש בחוף המזרחי של ארה"ב, גרמה למותם של חמישה אנשים, חסמה כבישים והביאה לביטולן של מאות טיסות בשדות תעופה בוושינגטון, פילדלפיה, ניו יורק ובוסטון. השלג נערם לגובה של כ-65 ס"מ ברוב חלקיו של החוף המזרחי בארה"ב.

סופת השלגים פגעה בניו יורק, בבירה וושינגטון, פילדלפיה, חלקים מוורג'יניה ומדינות קרוליינה. עד כה נהרגו 5 אנשים כתוצאה מהסופה. הסופה עלולה לפגוע במכירות של "סופר שבת" - לרוב יום הקניות העמוס ביותר בשנה עם היקף מכירות ממוצע של 15 מיליארד דולר. החוף הצפון מזרחי, האיזור בו נמצאת הסופה, מהווה לפחות 25% מהיקף המכירות. ה"סופר שבת", היא השבת האחרונה שלפני חג המולד, בה מבצעים רבים מן האמריקנים את קניותיהם לחג.

הסופה פגעה בתשתיות החשמל בצפון ודרום קרוליינה ושיבשה את יום הקניות של 85 אלף צרכנים.

צרכנים רבים ברחבי ארה"ב המתינו למבצעי החג המיוחדים ולהנחות נוספות, אך נראה כי סופת השלגים תמנע לפחות מחלקם לצאת לקניות. בנוסף לכך, בשל רמות המלאי הנמוכות יחסית, רשתות השיווק לא ממהרות להוריד מחירים.

מספר אנליסטים העריכו שתוצאות חלשות יאלצו את הקמעונאים להוריד מחירים לקראת ה-25 בדצמבר. ביום שבת בערב כוסה אזור בולטימור- וושינגטון במעטה שלג. חנויות רבות נסגרו ואף קניון אזורי אחד. ייתכן שסופת השלג העזה תפקוד גם אזורי קניות גדולים אחרים, כמו ניו יורק ובוסטון. השירות המטאורולוגי הארצי הזהיר מפני תנאי נסיעה "בלתי-יציבים" בחוף המזרחי ובצפון מזרח ארה"ב.

שלג בארצות הברית גבעת הקפיטול / צלם: רויטרס

רק מחצית החנויות בשלושת קניוני וירג'יניה של טאובמן סנטרס היו פתוחים מכיוון שמצב הכבישים הגרוע מנע מהעובדים להגיע לעבודה. אחד הקניונים ברובע פיירפקס בוושינגטון נסגר חמש שעות מוקדם יותר, בגלל מזג האוויר. "האפקט של מזג האוויר השנה מזכיר את ההשפעה של ברני מיידוף על השנה שעברה: סוף נוראי לשנה נוראית", אמר שון קרבץ, נשיא קרן הגידור אספלנדה קפיטל. "העיתוי פשוט ברוטאלי".

בריאן סוזיי, אנליסט שיווקי בחברת המחקר וול סטריט אסטרטגיות, אמר כי "ביום שבת בבוקר, התנועה היתה ערה במיוחד, אך נראה לי שאנשים פשוט ניסו לנצח את הסערה. חלקם עדיין לא קנו את מתנות חג המולג, כך שלא תהיה להם ברירה אלא להגיע לחנויות.

עם זאת, פיטר מורי, פרופסור למנהל עסקים באוניברסיטת מרילנד, אמר כי "לא מדובר בחדשות טובות לקניונים, זה בטוח".

"לדעתי המכירות באינטרנט יעלו אך היקף המכירות בקניונים יהיה נמוך מהציפיות. אנשים עדיין צריכים לבצע X רכישות, אך הם לא יעשו רכישות אימפולסיביות".

16 שעות מתחת לתעלת למאנש

תנאי מזג האוויר הקשים גרמו לשיבושים חמורים במערכת התחבורה ביבשת אירופה. למעלה מ-2,000 נוסעים נתקעו בסוף השבוע, לאחר שרכבת ה"יורוסטאר" שעשתה את דרכה מפריז ללונדון התקלקלה - ובמשך 16 שעות לא תוקנה.

בהנהלת הרכבת הבטיחו לפתוח בחקירה מלאה של התקלה ולספק תשובות ברורות מדוע נאלצו אלפי הנוסעים לסבול במשך שעות, אך מנהלי חברת "יורוסטאר" יצטרכו להתאמץ אף יותר כדי להשביע את רצונם של הנוסעים הזועמים שטוענים כי חוו חוויה קשה מנשוא, מהרגע שהגיעו לתחנת היציאה במרכז לונדון. חלקם נאלצו "לבלות" את הלילה בתוך הרכבת ועל הספסלים בתחנות.

בנוסף לכך, שדה התעופה מנצ'סטר נסגר בשל תנאי מזג האוויר הקשים.