באיחור של 10 שנים: 2,500 ילדים נוספים יזכו לגמלת נכות

ועדת העבודה והרווחה אישרה תקנות חדשות על בסיס ועדה מקצועית שפעלה בסוף שנות ה-90, וזאת לאחר לחץ מצד שר הרווחה יצחק הרצוג, והסכמה של משרד האוצר

עשר שנים אחרי שהוגשו מסקנות ועדת אור נוי, אישרה היום (ב') ועדת העבודה והרווחה של הכנסת שורה של תקנות שיאפשרו לכ-2,500 משפחות לילדים עם נכויות שלא זכו עד היום לגמלת נכות, לקבל גמלה חודשית וכן סיוע מיוחד בלימודים.

מדובר בילדים הסובלים בעיקר מליקויי התפתחות חמורים, שעד היום זכו לגמלה למשך שנה אחת בלבד, ובמקרים אחרים כלל לא זכו לגמלה. במחקר שנערך בסוף שנות התשעים על ידי מכון ברוקדייל והמוסד לביטוח לאומי, התברר כי ישנם 160 אלף ילדים הנזקקים לצרכים מיוחדים בשל נכויות משמעותיות (כיום מספרם עומד על 180 אלף), בעוד שמספר הילדים הזכאים לגמלת נכות עומד על 27 אלף בלבד.

הוועדות המקצועיות שפעלו במסגרת המחקר המליצו על תשלום גמלת נכות עבור 40 אלף ילדים נוספים, אולם ההמלצות לא התקבלו משום שעלות התשלום לילדים אלה נאמדה במאות מיליוני שקלים. מאוחר יותר קמה ועדה נוספת בראשות הפרופ' אשר אור נוי, שהמליצה בהתחשב בעלויות, לשלם גמלה ל-2,500 ילדים נוספים בלבד - על פי קריטריונים מחמירים יותר. גם ההמלצה המצומצמת הזו לא יושמה במשך עשר שנים, והיום היא אושרה בעקבות לחץ של שר הרווחה, יצחק הרצוג (עבודה).

"בשבילי זה יום חג" אמר היום הפרופ' או נוי, שהשתתף בדיון. "במהלך העשור ניסו שרי רווחה רבים להוביל לאישור התקנות, ללא הצלחה. אני מברך את השר הרצוג על הישגו", הוא הוסיף. השר הרצוג אמר היום: "במשך עשר שנים ממתינות משפחות לילדים נכים לאישור תקנות אלו. במשך שנים אלו הם נאלצו להתמודד עם נטל טיפולי כבד מנשוא, הן מבחינה כספית והן מבחינת ההתמודדות הרגשית המתלווה לטיפול בילד הנכה. אישור התקנות הוא תוצאה של הסכמה עם משרד האוצר ועבודה מאומצת שנעשתה במשרד הרווחה ובביטוח הלאומי. זוהי בשורה נהדרת לאלפי משפחות, שנפלו בין הכיסאות וממתינות שנים לסיוע מוצדק, ראוי והוגן מהמדינה".

קבוצת מקבלי הגמלה המיוחדת תחולק מעתה לשניים: 1,150 ילדים שלהם הפרעות התפתחותיות קשות, בעיקר פיגור בינוני וקשה. ו-1,350 ילדים הזקוקים לטיפול רפואי מיוחד כגון: מתן עירויים, טיפול אימונוסופרסיבי והשלכותיו, חוסר תפקוד של גפיים ועוד. הגמלה תינתן בגובה 30%-100%, בהתאם לקביעת המוסד לביטוח לאומי.