אמבלייז מובייל מנסה לשחזר את מודל ההצלחה של אפל

אמיר קופרווס, המנכ"ל: "השוק צמא לטלפון השונה משאר המכשירים, וזו הסיבה שהסלולרי שלנו יצליח להתחרות; בטווח הארוך אנחנו שואפים להיות בין חמש היצרניות הסלולריות המובילות"

חברת אמבלייז מובייל יוצאת לדרך חדשה, כזו שאיננה כוללת את אלי רייפמן, המייסד, אך שמנסה לחקות את המודל של אחד האילנות הגבוהים בענף הסלולר - אפל.

החברה שינתה את שמה ל-Else והחלה גם להתכונן לתערוכת הסלולר, שתתקיים בפברואר בברצלונה, בה היא תציג את המכשיר החדש שפיתחה לקהל המבקרים, הכולל בכירים מכל מפעילות הסלולר בעולם.

"השוק צמא לטלפון השונה משאר המכשירים, וזו הסיבה שהסלולרי שלנו יצליח להתחרות בשאר החברות", אומר אמיר קופרווס, מנכ"ל Else, בראיון ל"גלובס". לדבריו, "השוני שלנו ממכשירים אחרים ימשוך לקוחות".

קופרווס אינו מכריז כי Else עומדת להיות נוקיה הישראלית. "אנחנו לא רואים את עצמנו כשחקנית נישה קטנה. בטווח הארוך אנחנו שואפים להיות בין חמש היצרניות הגדולות, אבל אנחנו ריאלים, ויודעים שזה לא יקרה בשנתיים הקרובות, כמו שאפל לא הייתה שם כבר עם המוצר הראשון שלה".

תערוכת הסלולר היא אירוע חשוב, העשוי להוביל לעסקאות חשובות שיכולות לעזור לחברה להתרומם.

לפני כשנתיים מודו הייתה הנציגה הישראלית הבכירה בברצלונה. כל עובדי החברה הוטסו במיוחד לתערוכה, על-מנת שיסתובבו עם מעילים של החברה ויעוררו עניין. להשלמת האווירה, האזורים המרכזיים של התערוכה קושטו בדגלי מודו.

כל מי שביקר בתערוכה יכול היה להתרשם מהמיצג השיווקי ולחשוב שמודו היא הדבר הגדול הבא. ההשערה הזו לא עמדה במבחן המציאות ו-Else לא מתכוונת לחזור על טעויות של אחרים.

האסטרטגיה של קופרווס היא בידול - ולטענתו אף צניעות - לעומת המתחרות. "נציג בברצלונה בביתן משותף עם חברת Access, שאחראית על חלק מיכולות המכשיר. אנחנו לא מתכננים לצאת בהכרזות שאומרות שאנחנו טובים יותר מחברות אחרות", אומר קופרווס.

קופרווס הגיע לחברה לפני 6 שנים מפרטנר, והיה שותף להשקת המכשיר הסלולרי הישראלי הראשון שלה - אלפא סייל, שלא הביא ל-Else כבוד רב. "התחלנו לעבוד על המכשיר הנוכחי לפני 5 שנים, בעקבות החזון של אלי רייפמן", אומר קופרווס.

רייפמן, המחזיק ב-15.3% ממניות החברה, הסתבך לאחרונה בחובות של מיליוני דולרים, סירב להעביר את מניותיו בחברה למנהל מיוחד לנכסיו, ואף ישב בכלא בגין בזיון בית המשפט. לדברי קופרווס, "רייפמן בענייניו, אנחנו ממשיכים בסגירת המכשיר להשקה, ואין לו השפעה על הפרויקט".

השראה מהקולנוע

לזכותה של Else, אפשר לומר שהמכשיר שונה מאחרים, ואיננו נראה כהעתק של טלפוני מגע שקיימים היום בשוק.

קופרווס משווה את המכשיר שנקרא First Else, לסרטי מדע בדיוני, ובעיקר לסרט של סטיבן ספילברג "דו"ח מיוחד" בו כיכב טום קרוז, ונראה כי הוא גם מקור ההשראה.

התפריט בנוי בתצוגה של משבצות המרכזות בכל פעם נושא מסוים - כמו למשל מדיה או תקשורת.

בכל זמן נתון, שאר התפריטים מוצגים בצורה מטושטשת ורחוקה בצידי המסך. נגיעה בהם מקפיצה אותם למרכז המסך. הרעיון הוא שהמשתמש יראה בכל זמן מה קורה מאחורי התפריט בו הוא נמצא, ויוכל לגשת לכל מקום באמצעות נגיעה.

חוויית המגע ממשיכה גם בעמוד הבית, המוצג בצד הימני של המסך, כך שהמשתמש יכול לתפעל הכול ביד אחת.

"הרעיון היה לחזור לחוויית ניידות אמיתית עם יד אחת. אפילו זום, שבאייפון מתבצע עם שתי אצבעות, מתבצע אצלנו עם אצבע אחת", אומר רוני ליברמן, מנהל המוצר.

טלפון המגע הראשון של החברה יציע גם עם אופציה של הקשרים. למשל, כאשר המשתמש ישמור תזכורת לקנות בסופרמרקט, ה-GPS יציע לו בסמוך לסופרמרקט לבצע את קניותיו כעת.

בינתיים לא בישראל

קופרווס מתכנן גם להקים חנות מוזיקה משולבת בטלפון, שבה ישלם הלקוח ישירות מחשבון הסלולר שלו, בלי להכניס פרטי כרטיס אשראי או לפתוח כרטיס חבר באתר, כמו באייטיונז של אפל.

תוכנית נוספת היא השקת ערכת פיתוח למפתחי יישומים עם השקת הטלפון. בעתיד מתכננת החברה לפתוח חנות יישומים, בדומה לחנויות של אפל, נוקיה וגוגל.

לדברי קופרווס, השקת האייפון בישראל אינה תורמת לשיחות של Else עם מפעילות הסלולר המקומיות, מכיוון שאלו עוסקות, לדבריו, בניסיון להבין כיצד ימכרו את כמות מכשירי האייפון שהתחייבו למכור.

"כל המאמצים השיווקים והמסחריים של חברות הסלולר מרוכזים כרגע באייפון", אומר קופרווס. לדבריו, ישראל לא מתוכננת להיות המדינה הראשונה שבה יושק המכשיר של Else, וגם לא העיקרית.

החברה מתכננת להשיק את המכשיר בארה"ב ומדינות במערב אירופה ברבעון השני של 2010.