המשקיע איל הון: "אם בוימלגרין היה נשאר, העסק היה מת"

הון מדבר לראשונה: "אני שם את הישבן שלי להרבה שנים בלגנא" ■ באתי להציל את העסק, זה אתגר גדול ואני מאמין שאעמוד בו" ■ לנגנא, שנרכשה ע"י אזורים בנובמבר 2006 לפי 600 מיליון שקל, נסחרת כיום לפי 23 מיליון שקל ■ נושאת בהתחייבויות בסך שני מיליארד שקל

מי הוא איל הון? זאת הייתה התגובה העיקרית שנשמעה הבוקר בשוק לאחר שנודע כי יתכן שסוף-סוף נמצא רוכש לחברת הנדל"ן לגנא , מקבוצת אזורים של שעיה בוימלגרין. "העסקה עדיין לא סגורה, אך אנו נמצאים במשא ומתן מתקדם", אומר היום הון, העוסק בתחום הנדל"ן מזה כ-20 שנה, ל"גלובס", בראיון ראשון לכלי תקשורת.

- איך אזורים הגיעו אליך?

"הם חיפשו משקיע שיוביל את החברה קדימה וייתן לה סיכוי להמשיך ולחיות. צברתי הון ואני מוכן להשקיע בקידום העסק. הכי חשוב היום זה שיבוא בעל בית ללגנא וייקח את המושכות לידיים, שיגיע להסדר נושים עם פריסה של תשלומים, ישקיט את הבנקים, שירגישו שיש קברניט שמוביל את החברה לחוף מבטחים. אני שם את הישבן שלי להרבה שנים בחברה - באתי להציל את העסק. זה אתגר גדול ואני מאמין שאעמוד בו".

- מדוע להשקיע בחברה כל כך בעייתית?

"ביצעתי בדיקות ואני מאמין שיש לחברה עתיד. הבעיה המרכזית שיש לה זה גיוסי החוב הגדולים שהושקעו במזרח אירופה ובמיוחד באוקראינה. אף אחד לא צפה מה שיקרה שם, והפרויקטים תקועים כי הבנקים לא נותנים אשראי ומנגד לא כדאי למכור עכשיו כי זה במחירי חיסול. למי שתהיה סבלנות ואורך רוח לחכות לימים טובים יותר - ניתן יהיה לפתח או לממש בעתיד במחירים טובים והוגנים, שיוכלו להחזיר חלק ניכר מהחוב למחזיקי האג"ח.

"הבעיה בלגנא היא לא כספית אלא ניהולית. אם בוימלגרין היה נשאר בעל השליטה בחברה אז העסק היה מת. כולם צריכים לברך על העסקה. זה אתגר גדול עבורי ואני מתכוון לקחת אותו בשתי ידיים. העסקה מתאימה לכולם - הפרה רוצה להניק והעגל רוצה לינוק".

"שני גורמים מנסים לתקוע טריז"

לגנא מהווה כידוע משקולת כבדה על צווארה של אזורים, שרכשה את השליטה בה מידי יעקב אנגל רגע לפני משבר הנדל"ן במזרח אירופה, שם עיקר פעילותה של החברה. העסקה בוצעה בנובמבר 2006 לפי שווי פנטסטי של 600 מיליון שקל.

כיום לגנא נסחרת לפי שווי של 23 מיליון שקל בלבד. במקביל, היא נושאת בנטל של התחייבויות ענק בסך של כשני מיליארד שקל, מהן 750 מיליון שקל למחזיקי האג"ח בחברה ובחברות המוחזקות, אנגל אירופה ואנגל משאבים. אזורים מנסה להיפטר מלגנא מזה מספר חודשים, כשהשאיפה היא לסיים את ההליך עד סוף 2009.

עד היום השקיעה אזורים בלגנא כחצי מיליארד שקל, אך הפחיתה את מרבית ההשקעה בספרים. ללגנא, שהפסידה 155 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של השנה, גרעון של 287 מיליון שקל בהון העצמי, והערת "עסק חי" של רואי החשבון, המעלה ספק בדבר יכולתה לשרוד.

הון: "יש שני גורמים שמתנגדים לעסקה ומנסים לתקוע טריז כדי לדאוג לאינטרסים האישים שלהם. האחד הוא מתוך לגנא, והשני הוא עו"ד שמייצג את אחת מסדרות האג"ח. אחת הסיבות שהחברה לא נמכרה עד היום היא שמחזיקי האג"ח הפחידו את המשקיעים".

- אולי זה בגלל שמחזיקי האג"ח הם הראשונים להיפגע?

"אזורים נוהגת במידה רבה של רצינות בכך שהיא מנסה למצוא פתרון כולל לכל סדרות האג"ח ולא רק לאלו של אנגל משאבים ואנגל אירופה, מה שישאיר את מחזיקי האג"ח של לגנא בלי כלום".

*ומה עם החוב הענק למחזיקי האג"ח?

"הם צריכים להבין שהפתרון זה לא לחלוב את המשקיע, אלא פריסה של החוב, המרת אג"ח למניות והכול בשיתוף עם הבנקים, כי בלעדיהם אי אפשר לעשות כלום. בכוונתי לפעול מיד בתיאום עם הבנקים ובעלי האג"ח למצוא פתרון ותוכנית להסדר חוב. בסופו של יום, חלק מהותי מהון המניות יועבר לבעלי האג"ח בשים לב לסוגי האג"ח, כי יש סדרות יותר טובות, עם ביטחונות".

- מה המקום של אזורים בעסקה?

"בבוא העת, כשיהיה הסדר, אזורים הבטיחה שתתמוך בחברה כי נשארו שני פרויקטים משותפים באוקראינה, והיא תשאיר מאחוריה קרקע נקייה ולא חרוכה. כדאי לה לשמור על שם טוב במערכת הבנקאית ובשוק ההון. אזורים נוהגת באחריות ובהגינות".

- כמה תשלם עבור החברה?

"אני לא יכול למסור פרטים, אבל מדובר בשבע ספרות קטנות".

עו"ד עופר שפירא, המייצג את מחזיקי האג"ח של אנגל באירופה, נלהב הרבה פחות מהון ביחס לעסקה. "מחזיקי האג"ח של אנגל אירופה מנהלים בימים אילו מו"מ להסדר באנגל אירופה ובאנגל משאבים ומצפים שהמו"מ יוביל להסדר", הוא אומר. "מי שרוכש מניות בלגנא ובכוונתו לפרוע 350 מיליון שקל לאנגל אירופה מוזמן לבוא ולפרוע את החוב. אם לא זאת כוונתו, כנראה שהוא שם את כספו וזמנו על קרן הצבי".

עו"ד שפירא מאשים עוד כי "זאת בריחה מאחריות של אזורים ושל בעל השליטה, צעד נוסף בכל הנוגע לחוב העצום שהם משאירים מאחוריהם. למרבה המזל, החוק בישראל אינו פוטר דירקטורים ונושאי משרה מאחריות".