"אשר"א היוותה שחקן מרכזי בשימור הייצוא בתקופה של בעיית נזילות קשה"

עוד אמר בנימין (פואד) בן אליעזר בכנס אשר"א: "התמ"ת פעל בשיתוף התעשיינים והאוצר להגדלת ערבות המדינה לאשר"א מ-700 מיליון דולר ל-1.25 מיליארד דולר, כדי לתת מענה לביקוש הגובר למוצרי החברה"

"המשבר הפיננסי העולמי המחיש את החשיבות של חברת אשר"א כגורם ממשלתי מרכזי לסיוע ליצוא הישראלי, ולהשלמת כשלי שוק שנוצרו לאור המשבר. אשר"א היוותה שחקן מרכזי במאמץ לשמר את הייצוא הישראלי בתקופה של בעיית נזילות קשה". כך אמר הערב (ד') שר התמ"ת בנימין (פואד) בן אליעזר בכנס של חברת אשר"א, החברה הממשלתית לביטוח יצוא.

בן אליעזר ציין, כי "חברת אשר"א הציגה יכולת מרשימה לספק פתרונות יצירתיים ולבטח עסקאות מורכבות וייחודיות המאופיינות בהיקפים גדולים ובסיכון יחסי גבוה. בצל הזעזועים שעברו על הכלכלה העולמית, פיתחה החברה כלים מגוונים על מנת לספק מענה ייחודי לצרכי היצואנים".

עוד אמר, כי "נתח הייצוא העומד על 40% מהתוצר המקומי, מהווה למעשה את היסוד עליו נשענת כלכלת ישראל, ולו חלק משמעותי בצמיחתנו הכלכלית: 45% מהצמיחה של המשק הישראלי משויכת כיום לייצוא. בתוך כך, לחברת אשר"א תפקיד מרכזי בעידוד הייצוא הישראלי כבר למעלה מ-50 שנות פעילות".

התכווצות של 15 מיליארד ד'

לדבריו, "המשבר הכלכלי שפקד אותנו פגע בצורה ישירה בייצוא והוריד אותו מרמה של למעלה מ-82 מיליארד דולר ל-67 מיליארד, נסיגה של 15 מיליארד דולר בשנה אחת. לירידה זו היו השלכות רבות על המשק הישראלי, כאשר הבולטת והכואבת בין כולן היא העלייה החדה באבטלה. ואולם, ממחצית השנה מסתמנת מגמה של שיפור מתמשך בייצוא, ובמקביל אנו עדים להתחזקותו של הדולר בשוקי העולם, מה שנותן תקווה לשיפור רווחיות היצוא בעתיד".

עוד אמר בן אליעזר: "משרד התמ"ת בראשותי מקדיש משאבים רבים לעידוד הייצוא. בין היתר פעל המשרד בשיתוף התעשיינים והאוצר להגדלת ערבות המדינה לחברת אשרא מ-700 מיליון דולר ל-1.25 מיליארד דולר וזאת על מנת לתת מענה לביקוש הגובר למוצרי החברה. בנוסף, המשרד באמצעות סחר חוץ ובסיוע מכון הייצוא מפעיל כלים מגוונים על מנת להתמודד עם השלכות המשבר ולהחזיר את הצמיחה בייצוא. בין היתר מפעיל המשרד את תוכנית 200 פי 2 להגברת הייצוא של חברות ישראליות, את תוכנית שביט המעודד ייצוא למדינות לא דולריות, תוכניות ליווי והכשרה ליצואנים חדשים וכמובן את מערך נספחינו הפרושים בכל רחבי תבל כדי לסייע ליצואנים הישראליים".

את דבריו סיכם בכך ש"למרות המצב השברירי של כלכלת העולם, אני תקווה כי ניצני ההתאוששות של היצוא להם אנו עדים בחודשים האחרונים, אכן יניבו פירות בשנה הבאה, דבר אשר יחזיר את עטרת היצוא ליושנה, והוא יהווה את חוד החנית ומנוע הצמיחה של המשק הישראלי".

לעודד את המגזר הערבי

בתוך דבריו פנה השר ליו"ר אשר"א, עובד בן דוד ואמר לו כי "יש לעודד את המגזר הערבי כדי שגם הוא יעודד את הייצוא. צריך לנצל יותר הזדמנויות ולנקוט פחות שמרנות ויותר יצירתיות".

נציין, כי באירוע נכח שגריר בלורוס בישראל, איגור לאשניה. בן דוד אמר לו כי לאחר שבאחרונה צורפה בלורוס לרשימת המדינות שאפשר לבטח דרכן את היצוא, הניסוי נראה מוצלח ומלמד שאפשר לצרף מדינות נוספות באותה קטגוריה, כלומר של מדינות בסיכון.

אשר"א היא כאמור חברה ממשלתית לביטוח יצוא. החברה מסייעת ליצואנים הישראלים ומבטחת אשראי והשקעות בעסקאות יצוא לטווח בינוני וארוך (משנה עד עשר שנים). החברה מקיימת קשרים ענפים עם קהיליות הביטוח והעסקים בארץ ובעולם. היא יחידה שותפה לחטיבת הפעילות הבינלאומית של התמ"ת שבראשה עומד בועז הירש.