חשש: עשרות יפוטרו מחברת הצמיגים אליאנס

לאחר שפוטרו 170 עובדים זמניים, 40 עובדים בחוזים אישיים ו-50 עובדי ייצור ותיקים שהועסקו במסגרת ההסכם הקיבוצי, החברה שוקלת לפטר עשרות עובדים נוספים בתפקידי "צווארון לבן" ותומכי ייצור

שנה אחרי שחשף "גלובס" גל פיטורים בחברת הצמיגים הישראלית "אליאנס", שוקלת הנהלת החברה לבצע גל פיטורים נוסף. לאחר שפוטרו 170 עובדים זמניים, 40 עובדים בחוזים אישיים ו-50 עובדי ייצור ותיקים שהועסקו במסגרת ההסכם הקיבוצי, החברה שוקלת לפטר עשרות עובדים נוספים בתפקידי "צווארון לבן" ותומכי ייצור.

על פי ההסכם הקיבוצי שנחתם בסוף 2008 בין הנהלת החברה להסתדרות במרחב חדרה, נקבע כי ההנהלה לא תוכל לפטר עובדים המועסקים במסגרת ההסכם הקיבוצי, מבלי שהדבר יעבור דרך מנגנון הסכמה מיוחד. לפי מתווה המנגנון, אם ההנהלה לא מגיעה להסכמה עם ועד העובדים על מכסת המפוטרים ושמותיהם, הסוגיה עוברת למו"מ בין ההסתדרות להנהלה.

זיקה הודית

אם לאחר השלב הזה עדיין אין הסכמה הסוגיה עוברת לוועדה פריטטית, כאשר חוסר הסכמה בשלב הזה שולחת את שני הצדדים לבוררות מוסכמת. על פי ההסכם, שתוקפו עד מאי 2010, פיטורים של עובד הכלול בהסכם הקיבוצי מחייבים פיצויים מוגדלים של עד 240%, בהתאם לוותק.

לאור המנגנון הלא פשוט הזה, סביר להניח כי מרבית המפוטרים החדשים, אם יהיו כאלה, לא נכללים בהסכם הקיבוצי. אחרת, מהלך כזה יעלה לחברה מיליוני שקלים. יצוין כי אליאנס, שמעסיקה כיום כ-800 עובדים, נמצאת בשליטת קבוצת משקיעים אמריקנית בשם "וורבורג פיקוס", יחד עם משפחת תעשיינים מהודו, העוסקת בתחום הצמיגים. הזיקה ההודית של אליאנס הביאה לחשש רב מצד העובדים מפני העברת קווי ייצור שלמים להודו.