בתום סבב פגישות: הודו וישראל מעמיקות שיתוף הפעולה הצבאי

משלחת של משרד הביטחון דנה בניו-דלהי על אפשרות שמומחים ישראליים יאמנו כוחות מיוחדים של צבא הודו ■ יוזמה לפיתוח משותף של טיל ללוחמה יבשתית ■ הודו מוסיפה להיות הלקוחה הגדולה ביותר של התעשיות הביטחוניות הישראליות

הודו וישראל מעמיקות את שיתוף הפעולה הצבאי ביניהן. משלחת של משרד הביטחון נועדה השבוע בניו-דלהי עם בכירים במשרד ההגנה ההודי ודנה בדרכים להידוק קשרי הביטחון בין שתי המדינות, לחיזוק המאמצים המשותפים נגד הטרור ולחילופי מידע מודיעיני. כך מוסר השבועון דיפנס ניוז.

לפי הידיעה, דנו שני הצדדים באפשרות שמומחים ישראליים יאמנו את הכוחות המיוחדים של צבא הודו.

מקורות שמצוטטים בשבועון ובפרסומים אחרים אמרו, כי שתי המשלחות דנו גם בתכנית אפשרית לפיתוח משותף של טיל ללוחמה יבשתית. תכנית כזו עשויה להיות דומה להסכם בין הארגון ההודי למו"פ צבאי (DRDO) לבין תע"א לפיתוח טיל קרקע אוויר ליירוט טילים בטווח של 70 ק"מ, בתקציב של 2.2 מיליארד דולר, שיופעל ע"י חיל האוויר, והסכם נפרד בין שני הגופים לייצור הדור הבא של טילי ברק לחיל הים ההודי.

אך לדברי אנליסט המצוטט בעיתון הודי, "מוקד השיחות השבוע היה חיזוק שיתוף הפעולה נגד הטרור, בעיקר חילופי מידע מודיעיני, בעקבות התקפת הטרור במומבאי".

הפגישה, במסגרת קבוצת העבודה המשותפת לישראל ולהודו, נערכה בראשות מנכ"ל משרד הביטחון, פנחס בוכריס, וסגן שר ההגנה הודי, פראדיפ קומאר. זה הביקור השני של משלחת ישראלית רמת דרג בהודו בדצמבר. הרמטכ"ל, רא"ל גבי אשכנזי, ביקר במדינה לפני כשבועיים ונפגש עם צמרת הצבא. זה היה הביקור הראשון של רמטכ"ל ישראלי בהודו. בנובמבר ביקר בישראל הרמטכ"ל של צבא הודו, דיפאק קאפור. בוכריס עצמו ביקר בהודו גם בינואר 2008.

הודו מוסיפה להיות הלקוחה הגדולה ביותר של התעשיות הביטחוניות הישראליות, והיקף מכירות הנשק מישראל להודו נופל רק מזה של רוסיה. מכירות נשק, תחמושת ומערכות ביטחוניות אחרות להודו בחמש השנים שחלפו הסתכמו בחמישה מיליארד דולר, ומאז 1999 ביותר מתשעה מיליארד דולר.

גורמים בתעשיות הביטחוניות הישראליות אמרו ל"גלובס", כי אינטנסיביות המגעים בין הצמרות הביטחוניות של שתי המדינות מצביעה על כך, שהטענות על מעורבות חברות ישראליות בפרשיות שוחד לקניינים הודיים אינן משפיעות על יחסי הרכש ביניהן. עם זאת, שתי המדינות, ובמיוחד הודו, מעדיפות להצניע את יחסיהן, בין השאר בגלל המיעוט המוסלמי הגדול בהודו ומתוך רצון לא לספק נשק תעמולתי לפקיסטאן, יריבתה הגדולה של הודו זה מכבר.

לפי ידיעה בעיתון טיימס אוף אינדיה, מוקד היחסים הצבאיים בין ישראל להודו הוא פרוייקטים משותפים למחקר ופיתוח בתחומים כגון מל"טים בעלי יכולת שהיה ממושכת באוויר, טילי שיוט המשוגרים מצוללות, מערכת טילים נגד טילים בליסטיים, לחימה מבוססת רשת, מערכות צילום של לווייני מיקרו, פצצות חכמות ואמצעי ראיית לילה מהדור השלישי.