הקאמבק המדהים של גד זאבי: 3.7 מיליארד שקל בבזק

שנת השור? שנת הזאב(י) ■ עבור בעלי העניין בחברות הנסחרות בת"א ובניו-יורק, המציאות בשנת 2009 עלתה על כל דימיון ■ ממעקב "גלובס" עולה כי בעלי העניין בחברות ישראליות הנסחרות בת"א ובוול סטריט מימשו מניות בהיקף פנטסטי של 9.2 מיליארד שקל

למען האמת, הופתענו. בתחילת השנה, מספר רגעים לאחר שסיכמנו את מימושי בעלי העניין לשנת 2008 בבורסה המקומית, חשבנו שגם 2009 תהיה שנת שפל במימושים (ראו טבלה). משבר האשראי היה חי ובועט, ואי הוודאות הייתה רבה. אבל המציאות, כמו תמיד, עלתה על הדמיון ושנת 2009 הפכה לאחת השנים הפוריות עבור ציבור המשקיעים בשוק ההון, וכפועל יוצא - לשנה שבה מימושי בעלי עניין שוב עומדים על מיליארדי שקלים.

ממעקב "גלובס" אחר תנועות בעלי עניין עולה כי סך המימושים של בעלי העניין בשוק ההון המקומי בשנת 2009 עמדו על 7.2 מיליארד שקל - סכום שיא מאז 2003. עם זאת, בנטרול מכירות במסחר השוטף שביצעו בעלי השליטה בבזק (קבוצת קרן אייפקס, חיים סבן ומורי ארקין), וכן כונס הנכסים של מניות גד זאבי בבזק, שהיו אחראים יחד למימושים בגובה 5.5 מיליארד שקל מהסכום הכולל לעיל, מדובר על מימושים בשווי של 1.7 מיליארד שקל - בדומה לשווי המימושים של שנת 2006, השנה שקדמה לפרוץ משבר האשראי.

מימושי בעלי העניין הם פועל יוצא של הגאות בשוקי ההון, ובמקרה של השוק המקומי מדובר על עלייה של 75% מתחילת השנה במקרה של מדד המעו"ף.

כפי שניתן לראות בטבלה המצורפת, חלק ניכר מהמימושים היו של חברות שמכרו מניות של חברת בת או חברה שהן בעלות עניין בה (דוגמת קבוצת דלק שמכרה מניות של דלק ישראל תמורת 95 מיליון שקל, או אלקו החזקות שמימשה מניות של אלקטרה תמורת סכום זהה).

עם זאת, מצאנו גם מספר בעלי עניין פרטיים שהשכילו לשחרר השנה סחורה, והבולטים שביניהם הם רמי לוי, האיש ורשת הקמעונות, שמכר חלק מאחזקותיו בחברה תמורת 52.4 מיליון שקל, וכן אלי יונס, מנכ"ל מזרחי טפחות, שמימש אופציות למניות ומכר אותן תמורת סכום ברוטו (לפני תשלום תוספת המימוש) של 40.7 מיליון שקל. אם זיכרוננו אינו מטעה אותנו, זו הפעם הראשונה שבה בנקאי בכיר מופיע בין המממשים הבולטים בדירוג השנתי של "גלובס".

22

גם בעלי העניין בחברות הישראליות שנסחרות בשוק ההון האמריקני הגבירו את קצב המימושים על רקע ההתאוששות של שוקי ההון בעולם

בעלי העניין בחברות הנסחרות בשוק ההון המקומי לא לבד. עלייה בשיעור של 44.9% מתחילת השנה במדד הנאסד"ק, עלייה של 19.9% במקרה של מדד הדאו ג'ונס, ונסיקות של מאות אחוזים בלא מעט מניות דחפו גם את בעלי העניין בחברות הישראליות הנסחרות בשוק ההון האמריקני להמיר מניות במזומנים.

ממעקב "גלובס" אחר תנועות בעלי עניין עולה כי סך מימושי בעלי העניין בחברות הישראליות שנסחרות בארה"ב עמד בשנת 2009 על 535.8 מיליון דולר (משהו כמו 2 מיליארד שקל). בשנת 2008, לשם ההשוואה, עמד הסכום על 1.2 מיליארד שקל.

שלא במפתיע, המממשים המובילים הם שניים ממייסדי ענקית האבטחה צ'ק פוינט. מריוס נכט, סגן יו"ר בחברה, מכר השנה מניות תמורת סכום של 269.2 מיליון דולר (כמיליארד שקל), ואילו גיל שויד, מנכ"ל החברה, מכר מניות תמורת 79.3 מיליון דולר (301 מיליון שקל). במקרה של השניים, חשוב לציין, מדובר בבקשות למכירת מניות וייתכן שחלקן עדיין לא יצאו לפועל. בנוסף, חלק מהמניות שנמכרו הן אופציות שמומשו למניות, ולכן מדובר בסכומי ברוטו (והדבר נכון גם לחלק משאר בעלי העניין המממשים).

מניית צ'ק פוינט עלתה מתחילת השנה בשיעור מכובד של 79%, והחברה נסחרת כיום לפי שווי של 7.1 מיליארד דולר (שנייה לטבע בשווייה מבין הישראליות הנסחרות בנאסד"ק).

עוד חברה שדחפה את בעלי העניין בה לשלוח פקודות מכירה היא חברת הביומד פרוטליקס. מניית פרוטליקס נסקה מתחילת השנה בשיעור של 282%, וקרן פונטיפקס, בראשות אלי הורביץ, יו"ר טבע שמכהן גם כיו"ר פרוטליקס, מימשה מניות תמורת 28 מיליון דולר. פיליפ פרוסט, עמיתו של הורביץ להקמת החברה וסגן יו"ר טבע, מימש מניות פרוטליקס תמורת 19 מיליון דולר.

גם שני מייסדי אינקרדימייל, בני הדודים ירון ועופר אדלר, לא נחו כשראו את המניה נוסקת מעלה. עופר אדלר, כיום מנכ"ל החברה, מימש מניות תמורת 3.6 מיליון דולר ואילו ירון אדלר, קודמו בתפקיד, שפרש מהחברה, מימש מניות תמורת 8.7 מיליון דולר (33 מיליון שקל בקירוב).

מהתפלגות המימושים לפי חברות עולה כי צ'ק פוינט אחראית לשיעור של 68% מכלל הסכום; טבע אחראית לשיעור של 13%; פרוטליקס אחראית לשיעור של 10%, ואילו אינקרדימייל אחראית לשיעור של 2%.

11