נתניהו מקים ועדה לבחינת הרגולציה הפיננסית

מנכ"ל משרד רה"מ במכתב לגורמים המעורבים: לא תתקבל כל החלטה בנושא לפי שתוקם הוועדה ■ רומז כי לא הבטיח לפישר את אגף הביטוח ושוק ההון

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מכין את הקרקע לשינוי במבנה הרגולציה בשוק ההון. ביום ה' האחרון שיגר מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אייל גבאי, מכתב לשר האוצר, יובל שטייניץ, לנגיד בנק ישראל, סטנלי פישר וליו"ר הרשות לניירות ערך, זוהר גושן ובו נכתב: "ראש הממשלה ביקשני להבהיר כי כל החלטה בעניין הנדון (רגולציה בשווקים הפיננסים) תתקבל על בסיס מקצועי ולאחר דיון ובחינה מעמיקה של הסוגיה. חברי ועדת הבדיקה יגובשו בהתייעצות עם הגורמים השונים וימונו על-ידי ראש הממשלה".

עוד הבהיר גבאי כי "למותר לציין כי בחינה כזו טרם נעשתה ומכאן שלא נפלו החלטות בעניין". נזכיר כי לפני מספר שבועות נחשף ב"גלובס" כי בכוונת ראש הממשלה להקים ועדה אשר תבחן את מבנה הרגולציה בשוק ההון הישראלי. עוד נכתב אז כי בראש הוועדה יעמוד יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, יוג'ין קנדל.

רוצים מועמד "ביצועי"

עם זאת, בכירים במשרדים הכלכלים בירושלים מסרו ל"גלובס" כי למרות כוונות אלו, קנדל לא יעמוד בראש הוועדה. הערכות הן כי נתניהו מעדיף גורם "יותר ביצועי" ופחות "אקדמי" לתפקיד, שכן רגישות הסוגיה הופך את הדיון עליה לפוליטי מאוד.

לפיכך, ייתכן כי אייל גבאי עצמו, אשר הצליח להביא תוך שבועיים פתרון לחוק בנק ישראל חדש, אשר סכסך בין האוצר לבנק ישראל במשך שנים, יעמוד בראש הוועדה. בסביבתו של נתניהו אומרים היום כי כוונת המכתב היא כפולה.

ראשית, הוא מיועד להפריך את ההערכות לפיהן הובטח לנגיד בנק ישראל להעביר אליו את אגף שוק ההון והביטוח ממשרד האוצר, כתמורה להסכמת פישר להישאר ולכהן קדנציה נוספת. המטרה השנייה היא למנוע הקמת ועדות פנימיות בתוך המשרדים המעורבים (האוצר, בנק ישראל והרשות).

ויכוחים נוקבים

"ממכתבו של גבאי ניתן להבחין בבירור כי נתניהו מתכוון להוציא את הנושא מהמשרדים ולטפל בו בעצמו ועם האנשים שלו" מסר גורם בכיר בירושלים. נזכיר כי הנושא של מבנה הרגולציה גרם לוויכוחים נוקבים בין הרגולטורים.

בבנק ישראל לא מוכנים לשמוע על איחוד רגולטורים ולוותר על הפיקוח על הבנקים ודורשים "לבלוע" את אגף שוק ההון והביטוח בתוך חטיבת הפיקוח על הבנקים, על מנת להקים יחידה שתטפל ביציבות בשוק ההון (בנקים וחברות ביטוח). באוצר לא מוכנים לשמוע על אפשרות כזו ודווקא סבורים כי המבנה הנוכחי (ריבוי רגולטורים) הוא אידיאלי ושהוא הוכיח את עצמו במהלך המשבר.