כולם מפחדים מכץ

איך קורה שח"כ ליכוד אחד, חיים כץ, יושב על צומת פוליטי-כלכלי-חברתי, עמוס ניגודי עניינים חריפים

1. אם כבר מדברים על מנהיגות, אז מה קורה עם המנהיגות של רה"מ, בנימין נתניהו? איך קורה שח"כ ליכוד אחד, חיים כץ, יושב על צומת פוליטי-כלכלי-חברתי, עמוס ניגודי עניינים חריפים, ותוקע, ממש כך, את תוכנית ויסקונסין לטיפול במובטלים כרוניים, מעכב את התוכנית היחידה של הממשלה להתמודדות באבטלה, 7.4%, וגם את האג'נדה הכלכלית המוצהרת של רה"מ עצמו, שר האוצר יובל שטייניץ, שר התמ"ת בנימין בן אליעזר, שאפילו יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, התחייב בפני בן אליעזר שיסייע להעביר. אבל, נתניהו לא מצליח - שמא לא מעז - להזיז אותו?

2. כץ, אלוף האינטרסים, הוא יו"ר ועד עובדי התעשייה האווירית, הוא עובד התעשייה האווירית בחופשה ללא תשלום ממושכת, הוא ראש סיעת "עוז", השותפה הקואליציונית הבכירה של עיני, איש מפלגת העבודה, בהסתדרות. הוא במקביל גם ח"כ של הליכוד, שקיבל מנתניהו (בתודה על האוטובוסים עמוסי עובדי התעשייה האווירית, שהתפקדו לליכוד ובאו עם רשימות חיסול בפריימריס) את ראשות ועדת העבודה והרווחה, וגם דוחף אליה עוד ועוד פעילויות שהוא לוקח, כמעט בכוח, מוועדת הכספים.

3. מצעד האינטרסים של כץ לא לגמרי ברור. הבקשה לפריסה ארצית של תוכנית ויסקונסין - עליה התחייב נתניהו לפני ואחרי הבחירות - הופיעה בחוק ההסדרים, אבל הוצאה ממנו והועברה לוועדה. חצי שנה מחזיק כץ, יו"ר הוועדה, את הבקשה, לא פונה לאוצר ולתמ"ת, לא לא מקיים דיונים. הוא פשוט לא רוצה. לא בא לו.

4. ברור שהפיילוט של תוכנית ויסקונסין מיצה את עצמו; ברור שנתניהו, בן אליעזר ושטייניץ כבר הגיעו, אחרי סדרה של שינויים ושיפורים, לתוכנית מוסכמת. אבל כץ לא מסכים. הוא גם השפיע על ח"כים מהליכוד וגם מהעבודה, שלא ראוי להם להצביע בעד. בהיותם דורשי טובת עצמם, הם גם הסכימו, כי מי יסתבך עם יו"ר ועד העובדים של התעשייה האווירית וראש סיעת עוז, שיש לו צבא של 8,500 חיילי תעשיית הביטחון הסרים למרותו הפוליטית? אז אפילו נתניהו לא מעז. אהוד ברק בטח שלא.

5. ביום א' התקיים דיון מערכתי, בהשתתפות שטייניץ ובן אליעזר, מנכ"ל משרד רה"מ, אייל גבאי, מנכ"לי ובכירי במשרדי האוצר והתמ"ת. דיברו ודיברו, אבל כץ לא רוצה. מהות עוצמתו טמונה בניגודי העניינים בהם הוא פועל, עליהם הוא חוגג. קחו ממנו את ניגוד העניינים והוא יישאר ח"כ מן המניין. זה התפקיד של ועדת האתיקה בכנסת בראשות ח"כ שלי יחימוביץ, זה התפקיד של יו"ר הכנסת, ראובן ריבלין, אבל זו בעיקר המנהיגות של ראש הסיעה של כץ, רה"מ נתניהו.