"ארה"ב מתנגדת לבנייה ישראלית חדשה במזרח ירושלים"

הבית הלבן מגנה בניית 700 יחידות דיור בירושלים: "שום צד אינו צריך לעשות מאמצים או לנקוט צעדים שעלולים לחרוץ מראש את גורל המו"מ" ■ ובינתיים, יוזמה חדשה של הממשל להתנעת השיחות בין ישראל לפלסטינים

נשיא ארה"ב, ברק אובמה ובני משפחתו מבלים את חופשת חג המולד בהוואי, ועימם נדד להונולולו הצוות בכיר של הבית הלבן, אך החולות הלבנים והשמש החמימה לא השכיחו מליבם את ירושלים הרחוקה. הערב (ב'), פרסם רוברט גיבס, דובר הבית הלבן, הודעה חריפה בגנות בניית 700 יחידות דיור חדשות במזרח ירושלים.

"ארה"ב מתנגדת לבנייה ישראלית חדשה במזרח ירושלים", נאמר בהודעת הדובר. "מעמדה של ירושלים הוא סוגיה של המעמד הסופי, וככזו היא צריכה להיפתר ע"י הצדדים באמצעות מו"מ ופיתרון זה צריך לקבל תמיכה של הקהילייה הבינלאומית".

"שום צד אינו צריך לעשות מאמצים או לנקוט צעדים שעלולים לחרוץ מראש את גורל המו"מ (העתידי), או שעלולים להיראות כחורצים מראש את גורל המו"מ", מדגיש הדובר בהודעה.

"במקום זאת, שני הצדדים צריכים לחזור לשולחן הדיונים ללא תנאים מוקדמים מהר ככל האפשר", מציינת ההודעה. "ארה"ב מכירה בכך שירושלים היא נושא חשוב מאוד הן לישראלים והן לפלסטינים, וגם ליהודים, מוסלמים ונוצרים. אנו מאמינים, שבאמצעות מו"מ יכולים הצדדים להסכים באופן הדדי על תוצאה, שתיתן ביטוי לשאיפות שתי הצדדים לגבי ירושלים ושתשמור על מעמדה ברחבי העולם כולו".

בינתיים הודיעה סוכנות הידיעות הצרפתית (AFP), כי הממשל מתכנן יוזמה חדשה להתנעת השיחות בין ישראל לפלסטינים. לפי הידיעה, יפקיד ג'ורג' מיטשל, השגריר המיוחד של הממשל, מכתבי ערבויות בידי כל אחד משני הצדדים במהלך ביקורו הבא באזור.

"ארה"ב מקווה ששני המכתבים ישמשו בסיס להתנעה מחודשת של השיחות בין הישראלים לפלסטינים, אך איננו יודעים אם מכתב כזה ישביע את רצונם של הפלסטינים שדורשים הקפאה מוחלטת על הרחבת ההתנחלויות כתנאי להסכמתם לחדש את השיחות", אמר דיפלומט ערבי, שמצוטט ב- AFP.

מחר (ג') עמד ראש הממשלה בנימין נתניהו, לצאת לביקור קצר בקהיר.