חיים שני: המשק יצמח השנה וב-2010 יותר מהתחזיות

מנכ"ל האוצר בגלי צה"ל: "העלאת המע"מ בתחילת השנה היתה הוראת שעה וברגע שהתאפשר אנו בתהליך לבטל אותה לחלוטין" ■ "אין לנו תחזית צמיחה חדשה ופורמלית, אבל אנו רואים יציאה מהמיתון בקצב מהיר משחשבנו"

לאחר ההודעה על הפחתת המע"מ ב-0.5% ל-16% עליה הודיע שר האוצר יובל שטייניץ היום, התגובות לא מאחרות להגיע.

חיים שני, מנכ"ל משרד האוצר, התראיין היום (ד') לגלי צה"ל, והתייחס למהלך של שטייניץ: "אנו מבצעים הפחתה של חצי אחוז מתוך מטרה להפחית את המע"מ בצורה מדודה וקצובה. ראינו שמול התוכניות המקוריות של הממשלה, שאושרו בכנסת רק לפני כחצי שנה, יש שיפור במצב הכלכלי במשק הישראלי, והתוצאות העסקיות טובות מכפי שחשבנו - מה שהביא אותנו להחלטה לבצע מהלך", אמר שני.

לדבריו, ההורדה הנוכחית תשרת בצורה הטובה ביותר את השכבות החלשות. "הן ייהנו מהמהלך כי הן אלו שצורכות את רוב ההכנסה שלהן, ובנוסף אנחנו מתכננים ב-2010 להגדיל את הקצבאות, דבר שידבר היטב לשכבות אלו".

"בהשוואה למדינות ה-OECD בנושא המע"מ, אנחנו נוקטים במדיניות עקבית וארוכת טווח. ההעלאה של המע"מ בתחילת השנה היתה זמנית - הוראת שעה, וברגע שהתאפשר אנו מנסים לחזור למתווה ארוך הטווח מתוך ראייה שנבטל אותה לחלוטין", אמר.

שני התייחס גם לתחזיות הצמיחה למשק המקומי: "עדיין יש אי-ודאות לגבי השנה הבאה ולגבי היקף ועוצמת ההתאוששות, אך ככל הנראה הצמיחה ב-2009 תהיה טובה משצפינו. לצד סימני השאלה, אנו רואים יציאה מהמיתון בקצב מהיר, מהיר מזה שחשבנו מוקדם יותר". נזכיר כי עפ"י התחזיות האחרונות של האוצר, ב-2009 תירשם צמיחה שלילית של 1.5%.

שני ביקש להדגיש כי "תחזיות הצמיחה ל-2010 הן חלק מבניית התקציב, והן מדברות על 1%. ההנחות הן, כי נראה צמיחה גבוהה מזה", לדבריו. "עדיין לא ניתן לדעת כמה בדיוק יצמח המשק, וזה הרבה תלוי גם בהתפתחויות בעולם. מהמשבר הדרמטי אכן יצאנו, אך קצב הצמיחה הוא לא ברור - אנחנו מאמינים כי היא תהיה טובה משחשבנו".

שני מסייג ואומר כי "אין לנו תחזית צמיחה חדשה ופורמלית, אך עפ"י כל המגמות שאנו רואים ושומעים, משברים דרמטיים כנראה לא צפויים. אבל הנבואה ניתנה לשוטים".

לסיכום, שני התייחס לתפקידו החדש כמנכ"ל האוצר, ואמר כי "התפקיד החדש מרתק, כלכלת המדינה היא מורכבת מעניינת ומרתקת, ואני מקווה שאוכל לתרום מניסיון הניהול שלי של כ-30 שנה בנייס, לטובת האוצר והמדינה".