הניו יורק טיימס: "קשיים בתכנית הגרעין באיראן; המשטר פגיע"

ניו יורק טיימס: ממשל אובמה מאמין שהמהומות בערים וקשיים בלתי צפויים במאמצים לפיתוח נשק גרעיני הופכים את האייתאללות פגיעים במיוחד לסנקציות חזקות מיידיות ■ הערכה חדשה: יעברו לפחות 18 חודשים, ואולי שנתיים או שלוש, עד שאיראן תצליח לייצר פצה גרעינית

תכנית הגרעין באיראן נתקלת בקשיים שחלקם נובעים מהתסיסה הפנימית במדינה. ממשלו של ברק אובמה מאמין, שההפגנות ההמוניות בערים הגדולות במדינה, יחד עם קשיים בלתי צפויים במאמצי איראן לפיתוח נשק גרעיני, הופכים את משטר האייתאללות לפגיע במיוחד לסנקציות חזקות מייידיות, וישראל שותפה להערכה זו. כך כותב היום (א') הניו יורק טיימס.

יועצי הנשיא אובמה אמרו לטיימס, כי הצמרת הפוליטית והצבאית באיראן עודה נחושה בהחלטתה לפתח נשק גרעיני, אך המהומות ברחובות והמאבקים הפוליטייים הפנימיים הסיחו את דעת ההנהגה מהמאמצים הגרעיניים והדחף שלה לייצר דלק גרעיני איבד מהלהט שלו בחודשים שחלפו.

הסנקציות המתוכננות יהיו נדבך נוסף באסטרטגיה שתכליתה לאלץ את איראן להפסיק את התכנית לפיתוח נשק גרעיני, כנדרש בהחלטות מועצת הביטחון. החלתן תציין את סיום הבדיקה המחודשת שערך הממשל לגבי ההתקדמות הגרעינית של איראן. הבית הלבן התחייב שהבדיקה הזו תסתיים לפני תום 2009.

לפי הידיעה, רוצה הממשל למקד את הסנקציות החדשות במשמרות המהפכה, הכוח הצבאי שמנהל את התכנית הגרעינית האירנית ושממלא תפקיד מכריע בדיכוי האכזרי של ההפגנות נגד המשטר הנוכחי בטהראן.

סבבי הסנקציות הקודמים לא שכנעו את טהראן לזנוח את תכנית הגרעין הלאומית, אך פקיד אמריקני, המעורב בעיצוב המדיניות כלפי איראן, הביע תקווה שהבעיות הנוכחיות של משטר האייתאללות "פותחות לפנינו חלון (הזדמנויות) להטיל את העיצומים הראשונים שעשויים לשכנע את האירנים שתכנית הגרעין שלהם לא תהיה שווה את המחיר שהם ייאלצו לשלם בעבורה".

גורמים בממשל אובמה אומרים, כי מאמצי איראן לפתח נשק גרעיני ספגו פגיעה חמורה מחשיפת המתקן הגרעיני הסודי להעשרת אוראניום, ליד העיר הקדושה קום, לפני שלושה חדשים. חשיפת המתקן שללה מאירן את ההזדמנת הטובה ביותר שלה להעשיר אוראניום בחשאי.

נוסף לכך, פקחי גרעין בינלאומיים מדווחים, שבמתקן הגרעיני בנאתאנז, שבו מופעלות אלפי צנטריפוגות להעשרת אורניום, נרשמה ירידה של כ-20% במספר הצנטריפוגות הפעילות בהשוואה לקיץ. מומחים גרעיניים מייחסים את הירידה בקשיים טכניים. גורמים אחרים, לרבות פקידי רשות אירופיים, מאמינים שהבעיות נובעות ממאמצי המערב לחתור תחת תכנית הגרעין האירנית, לרבות מאמצי חבלה בציוד ובתשתיות שאיראן נאלצת לייבא מהמערב.

הערכות: יעברו לפחות 18 חודשים עד שיעלה בידי איראן לפתח פצצה גרעינית

התפתחויות אלה הניעו מעצבי מדיניות בממשל להעריך מחדש את פרק הזמן שיידרש לאיראן לייצר בחשאי נשק גרעיני. לפי ההערכות המחודשות, לאיראן אין עתה שום אופציה גרעינית, ויעברו לפחות 18 חודשים, אם לא שנתיים או שלוש, עד שיעלה בידה לפתח פצצה גרעינית, לדברי בכיר בממשל.

פקיד ממשל אחר אמר לטיימס, כי למרות הרמזים הפומביים של ישראל על אפשרות של הפצצת מתקנים גרעיניים באיראן, "מאמינים עתה גורמים ממשלתיים בירושלים שמה שמתרחש עתה באיראן הופך את המדינה פגיעה לסנקציות ממשליות" ושהדבר מעניק לאובמה זמן רב יותר לשכנע את רוסיה וסין להצטרף למסע העיצומים.

דיפלומט ישראלי בכיר בוושינגטון אמר לטיימס, כי בדיונים מאחורי הקלעים בין ארה"ב לישראל, "אובמה שיכנע אותנו כי כדאי לנסות את הסנקציות, לפחות במשך כמה חודשים".

בהתפתחות חשובה מודים עתה פקידי ממשל אובמה, כי הם אינם סומכים ידם על הקביעה המרכזית של מסמך מודיעיני אמריקני שנוי במחלוקת, "הערכה מודיעינית לאומית", שפורסם בשנתו האחרונה של הנשיא בוש בבית הלבן, ושלפיו מדענים אירניים הפסיקו את כל העבודות שקשורות בתכנון ראש חץ גרעיני בסוף 2003. הקביעה זו עוררה בזמנה זעם רב בישראל.

עתה אומרים יועצי אובמה, על סמך מסמכים חדשים שהוברחו מאיראן ותשאולים של עריקים אירניים, כי העבודה על ראש חץ גרעיני עדיין נמשכת באיראן, אם כי בקנה מידה קטן יותר. להערכה זו שותפות גם ישראל, בריטניה, צרפת וגרמניה.