עלילות קידוחי "מגד" בגבעות

בדבר אחד אין ספק: אנשים טובים ייפגעו, בעוד ספקולנטים רבים יתעשרו על חשבונם

קשה שלא להיזכר בימים אלו בסרט הפולחן הגדול ביותר בתולדות הקולנוע הישראלי, "גבעת חלפון אינה עונה". לרוב, אנו זוכים להקרנת הסרט מדי חול המועד, אך השנה עושה רושם שאנו זוכים להקרנה בגרסא מחודשת של הסרט בבורסה של תל-אביב.

החל משנת 1994, אנו שומעים על עלילות קידוחי "מגד" בגבעות עולם . עמוק בבטן האדמה, נפט כנראה יש. אך האם ניתן להפיק אותו בעלות כלכלית כדאית? האם ניתן להגיע אליו כלל? איזו כמות חבויה שם? אלו שאלות שאינני בטוח שכל אותם ספקולנטים שסוחרים בזכויות של גבעות בימים האחרונים בבורסה כלל נותנים עליהן את הדעת. מתקבל הרושם שמישהו החליט להוסיף נפט למדורה.

בימים אלה, כאשר יש "באזז" סביב חברות קידוחי הגז הטבעי (ובמקרה זה אולי מדובר ב"באזז" מוצדק), לאחר מציאת מאגרים גדולים בקידוח "תמר" והפוטנציאל הגלום בקידוח "לוויתן" אשר באו לידי ביטוי בחוזי מכר עתידיים מול לקוחות רציניים דוגמת חברת החשמל, אשר להם תזרים עתידי של מזומנים הנאמד במיליארדי דולרים וניתן להיוון, עושה הרושם שמבחינת מומנטום נוצרה קרקע פורייה לגייס כסף קל מהמשקיע הפשוט לטובת הגברת חיפושי הנפט. הקרקע אולי פורייה לעליית מחיר המניה, אך אין הדבר אומר שהנפט צפוי לפרוץ מהקרקע ממש בכל דקה.

אני בהחלט מודאג. בדבר אחד אין ספק: אנשים טובים עתידים להיפגע. הם אולי קצת נאיביים, אך זהו כל חטאם, בעוד ספקולנטים רבים צפויים להתעשר על חשבונם. העיתוי בשוק ההון, הינו הדבר המהותי ביותר. אם כן, נשאלת השאלה האם גם עיתוי הודעותיה של גבעות הינו מקרי או מתוכנן בקפידה, ולאו דווקא קשור לתגליות חדשות ומציאות מסעירה.

אולי אני אתבדה, והכותרות העיתונאיות שכמו תומכות בחברה "ארץ זבת חלב ונפט" ואחרות דוגמתן יתגלו כנכונות, וכך גם העליות יהיו מוצדקות, אך אין ויכוח כי נחוצה כאן זהירות, זהירות רבה.

"בולה-בולה, איפה את?"; זה המשפט היחיד שעולה בראשי נוכח כל המומנטום סביב הודעותיה הלא-ממש ברורות של גבעות. ואני רק מקווה להיות טועה ושלא נגלה שמדובר בשדה של "ויקטור קידוחים" וגבעות עולם יהפכו לגבעת חלפון; כי זאת האחרונה, בוודאות איננה עונה.

■ מורן צור הוא מנכ"ל גאון טרייד מבית ההשקעות מיטב