צרפת נגד פיראטיות: קנסות והגבלות באינטרנט למורידי קבצים

בשלב הראשון יישלח מייל אזהרה בו יידרשו המפרים לחדול ממעשיהם; אם לא יעשו כן יקבלו מכתב אזהרה בדואר, ואחריו זימון לבית משפט ■ בצרפת מאמינים כי 95% מהמורידים יפסיקו את מעשיהם

עם כניסת השנה החדשה החלו הרשויות בצרפת לאכוף את החוק נגד פיראטיות ברשת, שחוקק הפרלמנט במדינה לקראת סוף 2009. על-פי החוק החדש, שאושר ברוב דחוק בספטמבר, מורידי קבצים באופן לא חוקי יקבלו בשלב הראשון מייל אזהרה, בו יידרשו לחדול ממעשיהם. אם לא יעשו כן, יקבלו מכתב אזהרה בדואר. השלב הבא, במקרה שהעבריין לא יישמע לאזהרות, הוא זימון לבית משפט. העונש על עבירות הורדת קבצים צפוי להיות קנסות, ואף מניעת גישה לאינטרנט.

בעקבות כניסתו לתוקף של החוק החדש הוקמה בצרפת רשות ממשלתית חדשה, שמכונה HADOPI - ראשי תיבות של הרשות העליונה להפצת עבודות והגנה על זכויות יוצרים באינטרנט. הרשות מופקדת על פיקוח ומעקב אחר אכיפת החוק. תומכי החוק מקווים כי הוא ישמש מודל למדינות נוספות, השואפות להגן על קניין רוחני באינטרנט, וכן יבהיר לגולשים שלא הכול ברשת הוא בחינם.

חבר הפרלמנט מישל טולייה, שמכהן גם כחבר ב-HADOPI, סבור כי אם החוק יוצג כהלכה, הציבור יקבל אותו בהבנה. לדבריו, "האינטרנט הוא דבר מופלא, אך הוא זקוק לחוקים, אם אנו רוצים להמשיך לצרוך מוזיקה, סרטים ומשחקי וידיאו בעתיד".

טולייה מעריך כי אחרי האזהרה הראשונה "יפסיקו כ-66% מהגולשים שהוזהרו את ההורדות הלא חוקיות. לאחר האזהרה השנייה, אנו מקווים כי כ-95% מהמורידים יימנעו מלהמשיך במעשיהם". נשיא צרפת ניקולא סרקוזי מצדד בחוק, וראשי תעשיית הבידור והמדיה במדינה רואים בו ניצחון גדול במאבק במורידי הקבצים הלא חוקיים.

מתנגדי החוק טוענים כי הוא דרקוני מדי, וכי העבריינים המקצוענים בתחום, המורידים קבצים באופן לא חוקי ובהיקפים גדולים, ימצאו בקלות דרכים להערים על השיטה.

המתנגדים מציינים כי כבר כיום ניתן למצוא באתרים שונים ברשת הנחיות כיצד להתחמק מהפיקוח על ההורדות הלא חוקיות, ומכתבי האזהרה שיישלחו לגולשים יובילו לשגשוגן של שיטות אלה, ולאו דווקא לירידה בהיקף ההורדות.

בונו מתגייס למאבק בהורדות לא חוקיות: קורא לארה"ב להחמיר את האכיפה

בונו, הסולן של להקת U2, קורא לארה"ב להחמיר את אמצעי האכיפה על הפצה לא חוקית של קניין רוחני באינטרנט. לדברי הזמר, המנהג הרווח של הפצה ושיתוף בלתי חוקי של קבצים פוגע ביוצרים.

בטור אורח שהתפרסם בעיתון "ניו יורק טיימס" כתב בונו כי "הדבר היחיד המגן על תעשיות המוזיקה והסרטים מפגיעה אנושה הוא נפח הקבצים. בתוך כמה שנים גם ההגנות האלה ייעלמו כאשר הטכנולוגיה תאפשר הורדה של סרטים שלמים בתוך כמה שניות".

לטענתו, "עשור של שיתוף קבצים הבהיר לכולם כי הנפגעים העיקריים מכך הם היוצרים הצעירים שאינם יכולים להתפרנס ממכירות של כרטיסים להופעותיהם וציוד נלווה כמו חולצות".

בונו אומר בטורו כי מאמצי ארה"ב למנוע הפצה של פורנוגרפיה אסורה באינטרנט, ומאמצי ממשלת סין לעקוב אחר מתנגדי משטר ברשת, מלמדים כי קיימות טכנולוגיות שמאפשרות לעקוב ולהעניש גולשים המורידים קבצים באופן בלתי חוקי.

לדבריו, "אולי ראשי תעשיית הסרטים יצליחו במקום שבו נכשלו ראשי תעשיית המוזיקה, וישכנעו את אמריקה להגן על הכלכלה היצירתית ביותר בעולם, שבה טלוויזיה, קולנוע, מוזיקה ומשחקי וידיאו מהווים כמעט 4% מהתוצר".