תחקיר "כלבוטק": דגים המשווקים בישראל עלולים להיות מסוכנים למאכל

מהתחקיר עולה כי לדגים הקפואים הוספו מים בכמויות לא סבירות, באמצעות שימוש בפוספטים ובחומרים כימיים אחרים ■ התאחדות יבואני הדגים בישראל: "לתוצאות בדיקות המעבדה כפי שבוצעו אין כל תוקף"

תחקיר "כלבוטק" שישודר מחר (ב') בערוץ 2 אצל הזכיינית רשת, חושף כי לחלק גדול מהדגים הקפואים המשווקים בארץ הוספו מים, לעיתים עד 60%-70% ממשקל הדג, באמצעות שימוש בפוספטים וחומרים כימיים. מעבר להטעייה הצרכנית, קיימת גם סכנה בריאותית לחלק מהאוכלוסיה הרגיש לפוספטים אלה.

בנוסף גילה התחקיר כי במפעלים הסיניים בהם מעובדים הדגים המגיעים לישראל אין מדד לבדיקת כמות התולעים המצויות בדגים וכתוצאה מכך אחוז התולעים בדגים אלה גבוה מהמותר על-פי התקן.

ל"גלובס" נודע כי רשת שופרסל החליטה להוריד כמה ממותגי הדגים שעלו בבדיקת "כלבוטק" כבר מחר, זאת לכמה ימים בלבד עד שיגיעו תוצאות הבדיקה של הגורמים המוסמכים. מקור ברשת אמר ל"גלובס" כי למרות שלא הוכח שיש סכנה בריאותית באכילת הדגים הרשת תנקוט בצעדי זהירות כדי להגן על לקוחותיה עד לקבלת תוצאות הבדיקה.

במסגרת התחקיר נסעה תחקירנית התוכנית, מיכל דניאל, למפעלי דגים בסין, התחזתה לקניינית דגים וחשפה את השיטות בהם נוקטים מפעלי הדגים. במסגרת התחקיר בוצעו בדיקות מעבדה לדגים שנרכשו ברשתות השיווק בארץ. הבדיקות העלו כי חלק גדול מהדגים אינם עומדים בתנאי התברואה הנדרשים, ולגבי חלק מהאוכלוסיה אף יש סכנה בריאותית בצריכתם.

מרשת שופרסל נמסר בתגובה: "שופרסל בוטחת שהספקים המדוברים עושים הכל על מנת שהסחורה תעמוד בכל התקנות והחוקים של משרד הבריאות. שופרסל, כרשת המובילה בישראל, המגלה אחריות ורגישות כלפי ציבור הצרכנים, החליטה באופן זמני להסיר את המוצרים המדוברים ממדפי הרשת עד לבירור הנושא בצורה יסודית".

מהתאחדות יבואני הדגים בישראל נמסר בתגובה כי לא קיבלו את דו"חות המעבדה עליהם מבוסס התחקיר. "לתוצאות בדיקות המעבדה כפי שבוצעה אין כל תוקף". עוד נכתב בפנייה ממשרד עו"ד הרכבי: "דברים אלו הוסברו לכם בפירוט רב על ידי ד"ר זינגר, לשעבר מנהל היחידה הווטרינרית בשירות המזון הארצי - מומחה אליו פניתם ביוזמתכם".

"הבדיקות חסרות כל תוקף" נכתב, "אין לכם הסמכה לבצע בדיקות כגון אלה".

עוד מצוין כי משרד הבריאות בודק את כל משלוחי הדגים המגיעים לישראל ואלו מופצים רק לאחר קבלת כל האישורים המתאימים.

התחקיר המלא ישודר מחר ב-21:00 ב"כלבוטק".