טסים לארה"ב? צפו לבידוק מחמיר יותר לפני הטיסה

תוגדל תדירות הבדיקות האקראיות לכל הנוסעים בדרך לאמריקה ■ אזרחי 14 מדינות, לרבות תימן, איראן, עיראק ולוב, יעברו בידוקי גוף ■ האם בעלי דרכונים ישראלים שנולדו במדינות אלה צפויים לעבור במסלול היסורים? רשמית, לא; אבל המציאות עלולה להיות שונה

טסים לארה"ב? צפו לבידוקים מחמירים יותר לפני הטיסה. אתם יכולים להאשים את אומאר פארוק עבדולמוטאלב, הצעיר הניגרי שניסה לפוצץ מטוס של חברת דלתא בשמי מדינת מישיגן, בחג המולד.

בעקבות ניסיון הפיגוע, הורה אמש (א') המינהל הפדרלי לבטיחות בתחבורה על החמרת בידוקי טרום-טיסה לכל הנוסעים שמבקשים להגיע לנמל-תעופה בארה"ב. התקנת החדשות קובעות, שתוגדל תדירות הבדיקות המחמירות ה"אקראיות" לכל הנוסעים. אך האם רק יד המקרה תכוון את הנוסע למסלול הבידוק המחמיר? לא בדיוק.

כלשון ההודעה של המינהל: "ההוראה... מנחה להגביר את השימוש בטכנולוגיות בידוק מתקדמות ולערוך בידוקים על סמך הערכות לקיום איום (מצד נוסעים) או בידוקים אקראיים לנוסעים בדרך לארה"ב".

במילים אחרות: הערכה של אנשי ביטחון בנמל תעופה שנוסע מסוים מהווה סיכון ביטחוני, ולא חשובה הסיבה, תפנה אותו למסלול של בידוק קפדני יותר, שעלול לכלול צילום רנטגן חודר בגדים שחושף אברים מוצנעים, בדיקה ידנית של גוף הנוסע ופתיחה ובדיקה של כל כבודתו, פריט אחר פריט, חולצה אחר גופיה.

ההוראות החדשות, שתחולתן מוגדרת כקבועה עד להודעה חדשה, קובעות שאזרחי 14 מדינות ייחשפו אוטומטית לבידוקים המחמירים: אזרחי קובה, איראן, סודאן וסוריה, שמוגדרות כמדינות יוזמות טרור, וכן אזרחים ממדינות שלארה"ב יש "עניין" מיוחד בהן, לרבות אלג'יריה, תימן, עיראק, לוב, איראן, אפגניסטאן, פקיסטאן, סעודיה וסומליה. גם נוסעים שביקרו במדינות אלה, או עברו דרכן, יחויבו לעבור בידוקים מחמירים.

התקנות החדשות יוצרות מערכת בידוקים גלובלית שבפעם הראשונה מפלה לרעה נוסעים על פי מדינות מוצאם,לא על סמך מידע ספציפי וקונקרטי לגבי נוסע מסוים. אין ספק, שהדבר יעורר גלי מחאה של ארגונים לזכויות האדם.

ישראלים - צפו לבדיקות מחמירות

לכאורה, נושאי דרכונים ישראליים, כמו אזרחי רוב מדינות תבל, יהיו חשופים רק להגדלת התדירות של הבדיקות המחמירות האקראיות, שמכוונות לכל ציבור הנוסעים לארה"ב. אך מה יעלה בגורל אזרחים ישראליים שנולדו באחת מהמדינות שארה"ב אינה חפצה ביקרן? מדובר ברבבות נוסעים פוטנציאליים בעלי דרכון ישראלי שנולדו באיראן, עיראק, לוב, תימן או אלג'יריה.

גורם בממשל אמר אמש ל"גלובס", כי לפי התקנות החדשות רק דרכונו של הנוסע יקבע האם הוא יסווג כיעד לבידוק מחמיר, ולציון מקום הלידה של בעל הדרכון לא צריכה להיות שום משמעות בקבלת ההחלטה.

המציאות עלולה להיות שונה. לא מעט ישראלים ילידי איראן, לרבות בעלי תפקידים רשמיים, נתקלו בקשיים בקבלת אשרה לארה"ב או עוכבו בנמלי-היעד שלהם בארה"ב בשנים שחלפו. הסמכות שניתנת עתה לאנשי ביטחון בנמלי-תעופה להעריך את מידת הסיכון של נוסעים, עלולה לחשוף ישראלים ילידי מדינות ערבית מסוימות לבידוקים בלתי נעימים.

ניו יורק טיימס כותב היום: "משמעות השינויים היא, שכל אזרח של פקיסטאן או של סעודיה, יחוייב, בפעם הראשונה, לעבור באופן אוטומטי בידוק מחמיר לפני עליה למטוס. גם אם נוסע זה חי במדינה כבריטניה במשך עשרות שנים, הוא יחויב לעבור במסלול הבידוק המחמיר".

גורם ביטחוני אמר אמש לגלובס, כי התקנות החדשות יתגבשו במהלך הוצאתן אל הפועל. אם אזרחים ישראליים יוצאי מדינות מסוימות יחושו שהם מופלים לרעה, הם צריכים להתלונן, לא לפני העליה למטוס, אלא לאחר שישובו הביתה, בשגרירות ארה"ב בת"א.