כך נאבקת ארה"ב בטרור: 9 אנליסטים מתמחים במזה"ת

אובמה מכריז: "אנו חייבים להשתפר, אנו נשתפר, ואנו נעשה זאת במהירות; חיי אמריקנים מונחים על כף המאזניים" ■ אבל במרכז הלאומי ללוחמה בטרור בוושינגטון, שמעסיק 300 אנליסטים, רק 3% מקדישים את כל זמנם למזה"ת

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, הודה אמש (ג'), בפעם השנייה בתוך כמה ימים, כי ארה"ב הייתה יכולה למנוע את ניסיון הפיגוע במטוס דלתא בשמי מישיגן, בחג המולד. הוא אמר, כי הסיבה למחדל לא היתה כישלון באיסוף מידע מודיעיני אלא כישלון בניתוח ובהבנה של המידע שלוקט, או, במילים אחרות: "כישלון לחבר את הנקודות".

אובמה דיבר בתום ישיבה ארוכה של הצמרת הביטחונית בארה"ב, לרבות ראשי סוכנויות המודיעין ושרי החוץ, ההגנה והאנרגיה, שזומנו לבית הלבן להפקת לקחי המחדל ולהתוויית קווי פעולה שיימנעו את הישנותו.

בעיתוי מושלם, פרסם אמש אתר האינטרנט "וושינגטון אינדיפנדנט", שמתמחה בדיווחים פוליטיים וביטחוניים, תחקיר על חולשת מערך האנליסטים במאבק האמריקני נגד הטרור. הנתונים בתחקיר מראים, שאובמה הצליח להניח את האצבע על נקודת התורפה במנגנון האדיר שהוקם בעלות של מאות מיליארדים כדי למחוק את אל קאעדה וגרורותיו: יותר מדי מידע, פחות מדי אנשים שיפנימו אותו.

התחקיר מציין, כי אחד מהאנשים שהוזמנו להשתתף בפגישה בבית הלבן הוא מייקל לייטר, ראש "המרכז הלאומי ללוחמה בטרור", ארגון שהוקם לאחר פיגועי 11 בספטמבר 2001 ושנועד לשמש מסלקה לכמויות האין-סופיות של רסיסי מידע שמלקטות סוכנויות המודיעין, כסי.איי.איי. או אן. אס. איי. ("האוזן של ארה"ב", סוכנות לליקוט מידע אלקטרוני, עם יכולת לקרוא כל אי מייל ולצותת לכל שיחת טלפון בעולם).

המרכז מעסיק 300 אנליסטים שתפקידים לנתח, להעריך ולשלב מיליוני פיסות מידע שזורמות למרכז מדי יום, למצב אותם בהקשרים פרגמטיים ולהפיץ את המוצרים המוגמרים לצרכנים: מקבלי החלטות בדרג המדיני ולגופים לסיכול טרור.

מטבע הדברים, "המרכז הלאומי ללוחמה בטרור" אחראי לניתוח מידע מהאזור החשוב ביותר של פעילות הטרור: המזה"ת, כלומר סעודיה, שהיתה בית לאוסמה בין לאדן ורוב מפגעי 11 בספטמבר; עיראק, שמוסיפה להיות מוקד של פעילות טרור; ישראל והשטחים הפלסטיניים, חממה של ארגונים קיצוניים; וכמובן תימן, הכוכב העולה בשמי הטרור הגלבלי.

כמה אנליסטים שמתמחים במזה"ת עובדים במסלקה המודיעינית החשובה הזו? לפי התחקיר בוושינגטון אינדיפנדנט, רק שמונה או תשעה אנליסטים, כלומר כ-3% ממצבת האנליסטים במרכז, מקדישים את מלוא זמנם לנושאי המזה"ת.

"יש כח אדם מוגבל ומשאבים שאינם בלתי-סופים", אמר אנליסט במרכז שדרש לא לנקוב בשמו. לדבריו, המחסור הכרוני בדוברי שפות זרות חיוניות, שפוגע בכל ענפי הממשל, לא פסח על המרכז: "מעט מאוד אנשים (במרכז) שולטים בערבית ומעט מאוד ביקרו אי פעם באזור".

עובד ותיק במרכז אמר לאינדיפנדנט, שוב בעילום שם, כי אנליסט אחד בלבד היה עד לעת האחרונה אחראי לניתוח כל המידע שזרם מחצי האי ערב בדיוק בתקופה שבה שלוחת אל קאעדה באזור החלה לצבור כוח ונהפכה ל"איום גלובלי", כדברי שרת-החוץ, הילארי קלינטון. זה, אפוא, הרקע למיאה קולפה של אובמה, אמש. הנשיא הדגיש: "אנו חייבים להשתפר, אנו נשתפר, ואנו נעשה זאת במהירות. חיי אמריקנים מונחים על כף המאזניים".

דברי אובמה היו החריפים ביותר שהשמיע מאז ניסיון הפיגוע והם משקפים את זעמו הן על המחדלים המודיעיניים והן על התגובות הראשוניות של הממשל, שניסו למזער את הנזק הפוליטי של המעשה.

התבטאויותיו של הנשיא בפגישה עצמה, בחדר המצב בבית הלבן, היו בוטות הרבה יותר ופקידי ממשל ששו להדליף אותן, במאמץ לצייר את אובמה כמנהיג קשוח. למשל: "זו היתה פשלה שהיתה עלולה להסתיים באסון. חמקנו מהמכה, אבל בקושי".

אובמה הזהיר את הצמרת הביטחונית בפגישה כי הוא "לא יסבול" הטחת האשמות הדדיות, התנהלות שהחלה לבצבץ בכמה גופי ממשל. בפגישה לא נרשמה התנהגות כזו ולפי ידיעות במדיה, הבכירים בפגישה קיבלו על עצמם את האחריות לחלקם במחדל.

הנשיא אמר עוד, בהודעתו הפומבית, כי יורה להפסיק העברת עצירים ממחנה גוואנטאנמו, בקובה, לתימן, וכי "בימים הקרובים יודיע על צעדים נוספים לסיכול התקפות, לרבות אינטגרציה טובה יותר של פיסות מידע ושדרוג הליכי בידוק נוסעים במטוסים".