גוגלפון - בסך-הכול עוד טלפון חכם

ההבדלים בין מערכות ההפעלה של אפל ושל גוגל מתרכזים בסופו של דבר בשני דברים

כל העולם ציפה אתמול (ג') לגוגלפון. אבל גוגל, כדרכה, הפתיעה, והחליטה להשיק בסך-הכול עוד מכשיר אנדרואיד. ההפתעה הרגיעה את יצרניות הטלפונים הגדולות, שהבינו כי גוגל עדיין לא פותחת חזית מולן, אלא רק מול חברות הסלולר.

עם זאת, הבשורה של גוגל היא ההחלטה הראשונית לפתוח חנות מקוונת שבה יימכרו מוצרים פיזיים תמורת כסף. עד היום מכרה גוגל רק שירותי אינטרנט, כמו דואר אלקטרוני עם תיבה ענקית כמו הג'ימייל, מעבד תמלילים כמו גוגל דוקס וכמובן - פרסומות. עכשיו, היא הופכת לקמעונאית של ממש שתמכור מכשירי טלפון ברחבי העולם.

הרעיון מאחורי פתיחת החנות הווירטואלית הוא לרכז במקום אחד את כל הטלפונים שפועלים עם מערכת ההפעלה של גוגל, אנדרואיד, ומיוצרים על-ידי מיטב יצרניות הטלפונים הסלולריים בעולם. באופן זה מקווה החברה לחשוף את הטלפונים הללו ללקוחות בצורה פשוטה יותר.

היתרון בקניית מכשיר ישירות מגוגל הוא האפשרות לרכוש אותו ללא התחייבות למפעילת סלולר. מצד שני, הרוכשים ישלמו על הטלפון מחיר גבוה משמעותית מזה של מכשיר שנמכר בסבסוד המפעילה.

גוגל טוענת כי אינה מחזיקה מלאי מכשירים, והטלפונים מגיעים ישירות מהיצרנים. במקרה של הטלפון Nexus One שהושק אתמול, מדובר ביצרנית הטייוואנית HTC, ובקרוב יימכר בחנות של גוגל גם דגם של מוטורולה. באופן זה, החברה אינה מסתכנת בהחזקת מלאי, וללקוח לא באמת מפריע מאיפה מגיע אליו הטלפון.

גוגל אינה מסבירה מי ייתן שירות במקרה שהמכשיר יתקלקל, ופרט לכך, הלקוח לא יכול לגעת ולהרגיש את המכשיר לפני ביצוע הרכישה, מכיוון שהדגם החדש לא נמצא עדיין בשום חנות פיזית, אלא מקוונת. הפיתרון שמציעה גוגל הוא אינטרנטי - סרטונים והדמיות תלת-ממד מרובות של המכשיר על-גבי המחשב. אבל כמו שירקות לא קונים בדרך כלל לפני שממששים אותם, התחליף שמציעה גוגל לתחושה האמיתית לא ממש מספק.

מבחינת גוגל, הפלטפורמה החדשה למכירת מכשירים תוקעת עוד מסמר בארון מפעילות הסלולר, מכיוון שהלקוחות לא זקוקים להן יותר בשביל לרכוש מכשירים, ולא משנה אם המכשירים האלה מציגים את הלוגו של גוגל, שאפילו על הגוגלפון הוא לא מופיע לבד.

לא צריך להתפשר על דגם

היכולות של נקסוס 1 נחשבות לסטנדרטיות בשוק הטלפונים החכמים. קל מאוד להשוות את הדגם הזה ל-iPhone, בגלל היריבות בין גוגל לאפל. אולם צריך לזכור שכי מכשירי ה-iPhone היו תמיד נחותים ביכולות החומרה שלהם.

ההבדלים בין מערכות ההפעלה של אפל ושל גוגל מתרכזים בסופו של דבר בשני דברים. הראשון הוא הממשק: אפל מציעה ממשק מהנה ואטרקטיבי יותר, לעומת האנדרואיד של גוגל, ששמה דגש על פרודוקטיביות. ההבדל השני נעוץ בכך שהאנדרואיד נמצאת במספר רב של טלפונים, מה שמאפשר לרוכשים למצוא את הדגם המתאים להם, ולא להתפשר על שני דגמים בודדים, כפי שמציעה להם אפל.

בסופו של דבר, נקסוס 1 לא היה באמת הדבר החשוב בהכרזה אתמול. במסיבת העיתונאים שקיימה גוגל ישבו זה לצד זה ראשי HTC ומוטורולה, שהבינו שההבדלים בין הדגמים שלהם הולכים ומצטמצמים, מאחר ובשניהם פועלת אותה מערכת הפעלה.