אמריקנים לא יורשו יותר לנהל חשבונות ני"ע בבנקים ישראליים

הבנקים הודיעו בימים האחרונים לתושבים אמריקנים כי לא יאפשרו להם עוד להחזיק ניירות ערך בחשבון. הם הורו להם למכור מיידית את ניירות הערך שברשותם, או לחלופין, לסגור את החשבון

בנקים ישראליים לא יאפשרו עוד לתושבים אמריקנים לנהל חשבונות ני"ע אצלם. הבנקים הודיעו בימים האחרונים לתושבים אמריקנים המחזיקים חשבונות בישראל, כי לא יאפשרו להם עוד להחזיק ניירות ערך בחשבון. הם הורו להם למכור מיידית את ניירות הערך שברשותם, או לחלופין, לסגור את החשבון. כך נודע ל"גלובס".

נודע, כי בין היתר מדובר בבנקים לאומי, הפועלים ודיסקונט. ההערכה היא, כי בישראל מוחזקים מיליארדי דולרים רבים על ידי תושבים אמריקנים, בחשבונות ני"ע.

מקורה של המדיניות החדשה היא פרשת בנק UBS בשווייץ. UBS החזיק מיליארדי דולרים השייכים לתושבים אמריקנים, והוחזקו שם בין היתר לצורך העלמת מס. שלטונות המס האמריקניים הפעילו לחץ בלתי מתפשר על הבנק לפרסם את רשימת שמות בעלי החשבונות, בכדי לאתר את מעלימי המס. בצעד חסר תקדים הסכים הבנק השווייצי לחתום על הסכם עם רשויות המס בארה"ב, במסגרתו יחשוף את זהותם של 300 לקוחות אמריקנים שהחזיקו אצלו כסף בחשבונות סודיים ואשר חשודים בארה"ב בהעלמת מס. בצד זה, אף הסכים הבנק לשלם לארה"ב 780 מיליון דולר פיצויים כדי למנוע הגשת כתב אישום נגדו.

לחץ על הבנקים

בעקבות הפרשה, החלו השלטונות האמריקניים להפעיל לחץ על בנקים ברחבי העולם המחזיקים חשבונות של תושבים אמריקנים, לרבות על בנקים ישראליים. ככל הידוע, בין היתר העבירו מסר, כי יקשו על פעילותם של בנקים אלה בארה"ב אם לא ייענו לדרישותיהם.

כפי הנראה, הדרישה האחרונה כלפי הבנקים הישראליים מרעננת הוראת חוק ישנה, שהתעוררה כעת בעקבות פרשת UBS ובעקבות הקשחת עמדתם של השלטונות האמריקניים.

יחד עם זאת, לדברי גורמים מקורבים לנושא, לא התקבלה דרישה מפורשת, אלא הבנקים הישראליים החליטו זאת על דעתם.

מבנק הפועלים נמסר בתגובה: "החלטת הבנק התקבלה לפי חוות דעת משפטית של עורכי דין אמריקנים שניתנה לו לאחרונה".

מדיסקונט נמסר בתגובה: "העניין נמצא בבחינה. נפעל על פי המתחייב".

מבנק לאומי נמסר בתגובה: "כל ההחלטות העסקיות של לאומי בהקשר של קשריו עם הלקוחות מבוססות על אמות מידה משפטיות, כשמדי פעם מתבצעות התאמות בפעילויות אלה כמתחייב מרוח החקיקה ומשינויים רגולטוריים שונים".