פישר רכש 200 מ' ד' - אך הדולר איבד 0.3% ל-3.727 ש'

גלובס tv בנק ישראל רכש השבוע כ-600 מיליון דולר ■ הדולר נחלש מול השקל למרות שבעולם הוא דווקא התחזק היום ועלה ב-0.5% מול האירו

יום שלישי ברציפות של התערבות: בנק ישראל רכש היום (ה') 200 מיליון דולר במטרה לייצב את שער הדולר, אך המטבע האמריקני נחלש. הדולר ירד ב-0.35% ושערו היציג נקבע על 3.727 שקלים, כאשר האירו היציג איבד 0.43% ל-5.343 שקלים. היחלשותו של הדולר מול השקל בולטת למדי בייחוד על רקע העובדה שבחו"ל הוא דווקא התחזק היום ב-0.5% מול האירו.

רק הבוקר אמר נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר בכנס המלונאים בתל אביב כי "רכישות המט"ח שלנו השפיעו על שער החליפין ומיתנו את התחזקות השקל", הוסיף פישר. "נקטנו במדיניות זו על מנת לסייע למשק בתקופה של מיתון עולמי. יחד עם זה ברור שלא נוכל לעשות זאת לנצח. אנו בבנק ישראל עוקבים ולא אדישים למצב שער החליפין".

בנק ישראל, בניסיון למנוע את נפילת שערו של המטבע האמריקני, בין היתר בשל רכישות מסיביות של שקלים על ידי משקיעים זרים, רכש שלשום במהלך יום המסחר הבין בנקאי כ-300 מיליון דולר, הצליח לאושש מעט את שערו של הדולר אך לבסוף ננעל שערו היציג של הדולר בנמוך היומי שלו. אתמול חשף "גלובס" כי לאחר קביעת היציג התערב שוב בנק ישראל ורכש דולרים בהיקף של 50-100 מיליון דולר.

מחר יפורסם בארה"ב דו"ח התעסוקה לחודש דצמבר 2009, אשר צפוי לרכז עניין רב. תחזיות השוק הן לגריעה של 3,000 משרות "בלבד" בחישוב חודשי ולעלייה של 0.1% בשיעור האבטלה ל-10.1%. עם זאת, בניגוד לההערכות הרשמיות, רבים מבין הכלכלנים והמשקיעים מקווים כי לראשונה מזה שנתיים, המשק האמריקני החל לייצר משרות חדשות. הפתעות, רעות או טובות, בדו"ח התעסוקה מחר צפויות להשפיע רבות על המסחר בדולר.

אמש פורסם פרוטוקול החלטת הריבית האחרונה של ה'פדרל ריזרב'

מן הפרוטוקולים של הישיבה האחרונה של ועדת השוק הפתוח של ה'פדרל ריזרב' שפורסמו אמש עולה כי באופן כללי התנאים הפיננסיים הפכו לתומכים יותר בצמיחה הכלכלית. עוד עולה מהפרוטוקולים כי בכירי ה'פד' מעריכים כי התאוששות בארה"ב תהיה איטית והדרגתית וכי האינפלציה תישאר מתונה. חלק מחברי הועדה אמרו כי תמריצים נוספים "עשויים להיות רצויים לשוק".

בין החברים נתגלעה מחלוקת חריפה בהתייחס לתחזית האינפלציה לטווח הארוך, כאשר במרכז הויכוח עמדה השאלה האם הסיכונים גברו באופן שעלול להאיץ את האינפלציה יותר מדי או שהם עלולים לגרום להאטה בה במידה רבה יותר מהרצוי. "בכדי לשמור על יציבות הציפיות לאינפלציה, הסכימו כל החברים בועדה כי המדיניות המוניטרית תצטרך להמשיך להגיב לכל שיפור או הרעה משמעותיים בתחזיות הכלכליות וכי ה'פד' יצטרך להמשיך להשתמש בסמכויותיו ולהתכוון להתחיל לסגת מהמדיניות המוניטרית המרחיבה בזמן והמקום הנכון", נכתב בפרוטוקול הישיבה.