מיטשל: ארה"ב יכולה לפגוע בערבויות לישראל; זעם בירושלים

השליח האמריקני לתווך במו"מ בין ישראל והפלסטינים באמירה מדאיגה בהקשר לחידוש השיחות בין הצדדים ■ בירושלים זועמים: "הרשות הפלסטינית היא זו שמסרבת לחדש את השיחות, אנחנו עושים צעדים משמעותיים בכיוון"

פליטת פה, או כוונות למדיניות? השליח המיוחד לאזור המזרח התיכון של הממשל האמריקני, ג'ורג' מיטשל, התייחס בסוף השבוע בראיון לרשת PBS הציבורית, למגעים המדיניים בין ישראל והפלסטיניים, בהם הוא אמון על התיווך בין שני הצדדים מטעם ממשל אובמה, ושחרר אמירה מדאיגה - לפחות לצד הישראלי.

מיטשל אמר כי אם יימשך הקיפאון המדיני, ארה"ב יכולה לפגוע במתן הערבויות להלוואות לישראל. יצוין, כי מיטשל הובל ע"י המראיין באופן בולט להגיב בצורה שהגיב: המראיין שאל אותו באופן ברור "מה יקרה אם ירושלים לא תחדש את המו"מ עם הפלסטינים, מה תעשו?", ומיטשל הגיב באמירה הקיצונית: "לפי החוק האמריקני, ארה"ב יכולה למנוע מישראל את הערבויות להלוואות". עם זאת, לא מן הנמנע כי המראיין פשוט הצליח לשלוף ממיטשל את כוונותיו האמיתיות, כי היינו רוצים להאמין שדיפלומט בכיר כמוהו לא חייב ליפול בפח כמו זה שטמן לו המראיין האמריקני.

נציין, כי בערבויות להלוואות הכוונה היא לא לכספי הסיוע שארה"ב נותנת לישראל במענקי ביטחון וכדומה, הכוונה היא לערבות שמקבלות קרנות שמהן ישראל תבקש ללוות כספים. הפעם האחרונה שארה"ב נקטה בגישה כזו היתה בתחילת שנות ה-90 של המאה הקודמת, כנגד הבנייה בהתנחלויות.

מיטשל הוסיף ואמר כי הממשל האמריקני יכול לנקוט תמריצים ויכול לנקוט גם בסנקציות בתיווך בין שני הצדדים, ובאם אלה לא יחזרו לשולחן הדיונים.

בירושלים הגיבו היום (א') בזעם לדברי מיטשל, באומרם כי "הרשות הפלסטינית היא זו שמסרבת לחדש את שיחות השלום, וישראל דווקא עושה צעדים משמעותיים בכיוון. הרשות היא זו שצריכה לשנות דרכה".